- Johan17 juli 2026 om 12:06
Goedendag ik had een vraag.
Man, 28 jaar, ik sport nog wel maar niet meer zoveel als jaren terug.
Soms als ik rustig zit te gamen of wat aan het kijken ben daalt mijn hartslag tot 47 meestal in rust is hij 52-58 afhankelijk van het moment van de dag. Ik vroeg mij af of dit normaal is of niet. Ik voel me goed, energiek, ben nooit moe of duizelig. Maar wou even zeker weten of dit oke is of niet.1 reactieReageren
Peter (huisarts)
17 juli 2026 om 19:29Er zijn eerder vragen over gesteld.
Een rust hartslag van 50-60/ minuut is een mooie frequentie? Het is een normale , lage rustpols frequentie! Er zijn ook mensen die normaliter een rustpolsfrequente hebben tussen de 80 en 100/ minuut. Pas boven de 100/min wordt het “te snel”.
Om je gerust te stellen: een lage rustpols is geassocieerd met een laag hart/vaatrisico!Na inspanning (stijgend tot een maximale hartslag ,afhankelijk van je leeftijd, van 120-180/ minuut) zal de hartslag des te sneller weer zakken tot die rustfrequentie, naarmate je conditie beter is!
De basis hartslag is wel afhankelijk van veel factoren: (omgevings-) temperatuur, je schildklier functie, bloedgehalte, zuurstof hoeveelheid, hoogte, suikerniveau, ziekte, spanningsniveau, zwangerschap en opstaan/ gaan zitten. Verder kunnen medicijnen je (rust) hartslag natuurlijk beinvloeden. Met name de bloeddruk beinvloedende medicijnen.
Reageren