- Julia24 juni 2026 om 12:38
Hallo,
Ik blijk een lage ferritine en een lage hb te hebben.
Zoals in de titel genoemd een ferritine van 4 en een hb van 6.4
Het komt door mennorhagie.
Ik ben 42, en eet echt best wel bewust en gezond maar bloed erg veel en hevig iedere maand.Wat is een normaal pad om te bewandelen om dit te herstellen? Ik voel me erg slecht.
De huisarts lijkt niet erg geinteresseert tot zover. Een half jaar geleden ging ik er al langs omdat ik me zo moe en slecht voelde.
Ik wist nog niet waardoor dat kwam maar had wel door dat m’n hormonen veranderd waren, dus dat is alles wat ik kon melden.
De huisarts zei ‘hormonen kunnen we niet testen’. Een algemeen bloedbeeld werd gedaan waar hb in zat maar ferritine niet.
Hb was toen exact de laagste waarde die nog ok is.Ferritine werd pas getest toen ik er zelf om vroeg afgelopen week.
Ik ben een beetje bezorgd dat ik geen echte hulp ga krijgen als ik niet gericht vraag.
Maar waar kan ik het beste om vragen?
Ik ben hier omdat ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.De uitslag was maandag, vrijdag kan ik terecht op spreekuur bij de huisarts.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
24 juni 2026 om 16:51Een Hb van 6,4 met lage ferritine lijkt mij voldoende om een behandeling en ev. (gynaecologisch) onderzoek te rechtvaardigen..
Reageren
Als er geen vleesboom in de baarmoeder zit is een Mirena IUD (hormoonhoudens spiraaltje) vaak een goede methode om het bloedverlies te stoppen. Dan 2x/ week je ijzer wat verhogen zal eea dan weer laten normaliseren.