- Laag ferritine11 januari 2026 om 13:34
Dag,
Afgelopen week heb ik bloed laten prikken en daar kwam een ferritine van 2 en een hb van 6 uit.
Ik voel me de laatste tijd slecht, erg moe, hartkloppingen bij lichte inspanning en bijna constant flinke hoofdpijn.
Ik moet nu 6 maanden lang elke dag ferro slikken.
Ik wordt moedeloos van de gedachte dat het nog heel lang gaat duren voordat het weer op peil is, en ik me wat beter ga voelen.
Volgens de ha is een infuus geen optie. Maar ik lees op internet dat dit wel vaker gebeurd.
Kan ik zonder verwijzing een infuus vragen? Of zijn mijn waardes niet laag genoeg?Alvast bedankt voor de reactie.
Hgr D
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
11 januari 2026 om 15:04Een infuus wordt meestal pas ingezet bij Hb waarden < 5 mmol/l Daarnaast moet je ook realiseren dat "packed cells" infusie ook bijwerkingen kan geven..Het meest belangrijke bij bloedarmoede is de oorzaak van de bloedarmoede te weten en aan te pakken. Je ijzervoorraad is laag (ferritine) en die "ijzer-voorraadkast" moet weer worden aangevuld, waardoor je lichaam weer zelf bloed kan gaan maken! Dat kost wat tijd..
ReagerenHendrina18 januari 2026 om 08:47Ik begon augustus 2025 met ook vermoeidheid, en naar de huisarts gegaan. Mijn hemoglobine was 7.5,en de Ferritine 8
Reageren
Kreeg toen Ferrofumaraat 200mg. Ondertussen elke dag slikken,en begon met eerst om de dag.
In al die maanden was het Hemoglobine 8.6,en de ferritine 46,nu in de maand December 2025.
Nu deze maand 16 Januari 2026,de Hemoglobine 9.1,en de ferritine 34! Zomaar 12 gezakt? Hoe kan dat nou?
Ga a.s maandag huisarts om te vragen hoe dat kan?
En of dat kan,en geen kwaad kan!