Zoeken Vraag het forum

Hartoverslagen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Een paar weken geleden kreeg ik steken op mijn borst tijdens mijn vakantie in amerika.
    Daarnaast kreeg ik hartoverslagen wat regelmatiger dan ik gewend ben (eens per 1 a 2 maand een overslag voorheen nu elke dag)
    Uit angst voor grote hart aandoeningen durfde ik snacht niet te slapen.
    Kreeg na een aantal dagen ook klachten als licht in het hoofd en vanzelfsprekend enorme vermoeidheid.

Dit heb ik een tijdje aangekeken en hiermee vorige week toch maar naar de huisarts gegaan, die heeft naar mijn hart geluisterd, zuurstofgehalte nagekeken, bloeddruk gemeten en paar dagen later standaard ECG gemaakt en dit was allemaal in orde.

Nu merk ik sinds vanavond dat de overslagen nu nog weer vaker voor komen dan paar per dag. Maar meer paar per uur.

Ik stress hem behoorlijk om deze klachten al paar weken, en slaap sinds ik terug ben uit amerika (ben weer ongeveer 10 dagen thuis nu) ook slecht, mede uit angst voor grote hart aandoeningen…

Ik ben een beetje ten einde raad…

6 reacties
    Reageren
    Anoniem

Zie dat ik mijn tekst een beetje onduidelijk heb afgesloten…Is dit iets waarmee ik terug moet gaan naar de huisarts of kan dit komen door stress/slecht slapen ?

Reageren
    Peter (huisarts)

Je hebt duidelijk klachten, ik neem aan dat de de hartkloppingen niet “gevangen” zijn door het ECG. Anders heb je nog een mogelijkheid om een Holter ECG te laten maken (langere tijd een ECG registratie). Kan soms via de huisarts of anders via de cardioloog.
    En ik zou ook een bloedonderzoek doen om afwijkingen/ ontregelingen van je schildklier te testen, cq andere bloedafwijkingen uit te sluiten.
    Want door de stress hierover kom je natuurlijk in een elkaar versterkende cirkel (van angst-> slechter slapen_. meer hartkloppingen, etc)

Reageren
    Anoniem

U denkt dus aan iets ernstigs? Sorry ik ben snel angstig als het gaat om lichamelijke dingen.

Reageren
    Jo

Hey, ik herken je verhaal volledig!

Jaren geleden kreeg ik pijn op mijn borstkas en heb me laten onderzoeken door de huisarts. Omdat ze een hartgeruis hoorde, ben ik naar de cardioloog verwezen. De hartruis bleek volledig onschuldig en de pijn was een gevolg van ontstoken kraakbeen tussen de ribben.
    Oef…

Maar op een of andere manier bleef de angst knagen en enkele dagen later begon mijn hart af en toe over te slaan. Iets wat ik daarvoor nooit (bewust) ervaren had. Ik werd bang en sliep slecht, waardoor mijn hart nog meer oversloeg, waardoor ik nog slechter sliep, enzovoort…
    Terug naar de huisarts gegaan. Mijn hart sloeg zelfs over terwijl ze er naar luisterde, maar toch was ze er van overtuigd dat het stress was.

De volgende maanden heb ik regelmatig periodes gehad met hevige hartoverslagen, soms 10 of meer onmiddellijk na elkaar.
    Gaandeweg begon ik te begrijpen dat mijn hart enkel oversloeg op momenten dat ik er aandacht aan gaf. Hoe meer dit besef doordrong, hoe minder vaak mijn hart oversloeg.
    Het gebeurt nu, meer dan 15 jaar later, nog af en toe dat mijn hart overslaat (vooral in periodes met slaaptekort), maar ik maak er me totaal geen zorgen meer over. Iedereen heeft dat wel eens…

In de lente van dit jaar had mijn vrouw een periode waarin ze slecht sliep en ze vertelde me dat haar hart soms onregelmatig klopte. De dokter hoorde niets abnormaals aan haar hart en ook haar ekg was normaal. Ik heb zelf tijdens een ‘aanval’ van overslagen mijn oor tegen haar borstkas aangelegd om naar haar hartritme te luisteren en herkende het patroon van de overslagen die ik zelf ooit ervaarde.
    Bij haar is dit vanzelf overgegaan na een 3-tal weken. Twee maanden later is het terug begonnen, opnieuw de combinatie van slecht slapen en overslagen. Ze heeft haar hart opnieuw laten onderzoeken, maar ook toen klonk alles normaal. Sindsdien heeft ze dit niet meer gehad. Volgens is dit mij dezelfde vicieuze cirkel al ik toen ervaarde en mogelijk ook wat jij ervaart.

Het lijkt me zeker zinvol om in jou geval hiermee naar de dokter te gaan.
    Mogelijk is er medisch helemaal niets aan de hand, maar je gemoedsrust is toch minstens zo belangrijk, niet?

Reageren
    Anoniem

Dank voor je reactie Jo, erg fijn!
    Dit klinkt inderdaad als dezelfde situatie, ik geloof dat stress, angst en slecht slapen niet bevorderlijk is voor dit soort klachten.

Ik ben wel al bij de huisarts geweest voor wat kleine onderzoeken en een standaard ECG.
    Alles was daarin goed.

Zijn de klachten bij jou en je vrouw vanzelf verdwenen na verloop van tijd?

Reageren
    Jo

In zekere zin zijn de klachten vanzelf verdwenen, maar ik heb wel hulp nodig gehad van de huisarts om me er over te zetten.
    Probleem is dat het een vicieuze cirkel is. Pas als ik dit echt begon te geloven, merkte ik dat de overslagen afnamen en uiteindelijk stopten.
    Jaren later merk ik dat, vooral als ik een periode wat minder slaap heb, mijn hart nog wel eens overslaat, maar dit zie ik als iets ‘normaals’.

Ik heb gisteren nog eens aan mijn vrouw gevraagd en heeft al zeker 3 maanden geen enkele overslag meer gevoeld. Dus inderdaad ook vanzelf overgegaan. Deze namiddag heeft ze een afspraak bij de dokter (voor iets anders) en gaat vragen om nog eens te luisteren naar haar hart. Baat het niet, het schaadt ook niet 🙂

Reageren
Reageer op: Hartoverslagen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.