Home / Hart, bloed & bloedvaten / Hart, bloed & bloedvaten / bloeddruk in de gaten houden
"Voordat ik naar bed ga, toch maar nog eens mijn bloeddruk meten". Dacht ik 20 minuten geleden.
Als ik meet zorg ik altijd dat ik al een aantal minuten goed zit, voordat ik begin, en ik herhaal de meting een aantal keren met circa 3 minuten tussenpose. Dan zie ik of de metingen ongeveer met elkaar overeenkomen of niet.
De laatste meting was 196 / 97 / hartslag 59 bpm.
De meting ervoor 192 / 90 / hartslag 59 bpm/
De meting ervoor was 193/ 91 / hartslag 60 bpm
Het geeft me een beeld dat mijn bloeddruk weer te hoog is, ook al slik ik dagelijks 2 pilletjes om de bloeddruk te verlagen.
Het kan natuurlijk ook de tijd van de dag zijn geweest. Maar dan ook lijkt het me zinvol om het voorlopig weer een beetje in de gaten te houden.
Ben ik met je eens. Maar dat betekent 2 keer per dag , gedurende een aantal dagen meten!
Dank voor je reactie Peter.
Ja dat doe ik, ik probeer zelfs 3 keer per dag te meten, en dat circa een week lang
Dat omdat een vorige keer de cardioloog dat aan me gevraagd had.
Het is nu nog te vroeg om een definitieve conclusie te trekken, maar de metingen tot nu toe lijken gemiddeld gelukkig wat lager te zijn dan toen ik dit topic begon.
Per serie varieert het gemiddelde van de bovendruk tot nu toe tussen de 144 en de 167, en het gemiddelde van de onderdruk tussen tussen 82 en 87. maar ik meet nog even wat langer door.
groet.
Even een update.
Vorige week de jaarlijkse controle gehad bij de cardioloog. (Bloedprikken, ECG, Bloedrukmeting, uitgebreid echo onderzoek.)
Uiteraard waren er weer meteen extrasystolen te zien, zowel op de ECG als bij het echo onderzoek .Maar veel extrasystolen dat is elke keer vaste prik en dat is verder geen probleem. Ik ben eraan gewend.
De andere eigenaardigheden van mijn ECG waren er nu natuurlijk ook weer, maar dat is dus ook niet nieuw.
Maar de bloedrukmeting was nu ook bij de Cardioloog veel te hoog. Er is een reeks metingen gedaan maar de verschillende metingen kwamen vrij goed met elkaar overeen. Ze gaven allemaal die hoge waarden.
De actie van de cardioloog is dat nu de dosering van mijn bloeddrukmedicatie verhoogd is.
(Eigenlijk is het nog steeds een vraag waarom of waardoor ik in perioden die hoge bloeddruk waarden heb.)
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!