Gisteravond in bed een online kaartspel gedaan. Was op tijdsdruk. Voelde me er niet lekker bij. Maar toch nog potje gedaan (ja, slaat nergens op, ik weet t). Ik voelde me daarna beroerd. Ik had het idee dat mn bloeddruk ineens ontzettend omhoog liep. Dit gevoel heb ik al eens eerder gehad in bed bij een spel.
Borstbeen deed zeer, ben een paar keer aan het overgeven gekomen en diarree. En behoorlijke angst. Ik heb ooit eens iets gelezen over hypertensieve crisis waarbij organen kunne uitvallen. Ja, ik ben soms angstig en bang dood te gaan. Ik ben een vrouw, begin 50. Ik wilde de hap bellen. Mn man had t idee dat dat niet nodig was. Ik zag er 'normaal' uit. En hier speelde best wat paniek. Maar die paniek kwam nà de klachten. En ja, ben al een tijdje moe (moet t rustiger aan gaan doen) en dan kan ik ook niet echt relativeren. Dus ik heb niet gebeld.
Maar ik twijfel en wil graag weten hoe hypertensieve crisis werkt. Huisarts bellen was en is ook een optie. Meer ergens heerst er schaamte. Niet voor niets willen bellen (ja, ze zitten ervoor, ik weet het)
Vandaag, na een korte nacht en hele nacht naar wc lopen (overgeven 2x en diarree heel vaak), voel ik me niet echt lekker. Logisch. Maar zorgelijk, ik weet t niet. Denk t niet. Heb buikpijn en pijn tussen schouderbladen, evenals borstbeen. Maar ik de k door manier van op wc zitten en het overgeven.
De reden dat ik vannacht geen bloeddruk gemeten heb, is dat hij sws door de angst al hoog was geweest. Mn man had zoiets van, dat heeft nu geen zin. En ik denk dat hij daar gelijk in had. Normaal schommelt mn bloeddruk rond de 130/90. Netjes dus. In tijden van spanning loopt t makkelijk en snel op naar 160/170 - 94. Maar ook dat is logisch bij spanning.
Ik ben dus voornamelijk benieuwd hoe ik er vandaag bij zou zitten als het wel een hypertensieve crisis was.
Ik denk dat je bent gaan hyperventileren om een of andere reden. Bij een hypertensieve crisis had je onderhand wel in het ziekenhuis gelegen... Als je er bezorgd over bent ga dan naar de huisarts en bespreek het
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Dat dacht ik zelf eigenlijk ook al wel, maar toch.
Kun je door zo'n stom spel eigenlijk wel zo'n mega hoge bloeddruk krijgen? En dan meteen de vraag, hoe gevaarlijk is dat?
En die misselijkheid, diarree en overgeven kunnen wellicht toeval zijn. Wellicht een (buik) griep?
Zojuist wel even de bloeddruk gemeten.
2x 2 momenten met 15 min in t verschil (de 2 keer wel direct na elkaar)
1e: 156/81/81
2e: 150/78/73
1e: 157/85/69
2e: 140/78/70
Ja, bovendruk is hoog. Maar, zeker de laatste meting, niet extreem.
Als t mag, zou ik hier graag uw mening over horen.
Als je gaat hyperventileren ontsaat er angst en wellicht paniek. Dan schiet je bloeddruk omhoog. De tijdsdruk van het spel en het toch eihgenlijk met tegenzin doen, kan dat veroorzaken.
Voor het overige zie ik niet meteen problemen met de bloeddruk. Waarschijnlijk toch nog een beetje ongerust en het meten zelf kan ook voor een wat hogere bloeddruk zorgen
Oh nog iets vergeten
Nee het is niet gevaarlijk. En de vraag is of je bloeddruk werkelijk wel erg hoog is geweest. Hyperventileren en angst kan ook dat gevoel veroorzaken dat je bloeddruk erg hoog is.