Goedemorgen, ik had een vraag, hoe weet je of je een hartritmestoornis hebt??
Ik ben gezond voel me goed maar sinds kort ben ik erachter dat mijn hartslag ineens van laag naar hoog schiet.
Ik draag een smartwatch en zodoende kwam ik erachter. Het gebeurt vaak gewoon als ik rustig zit. Moet ik met zoiets naar de dokter... Het gebeurt ongeveer 2 a 3 x per dag...
Een smartwatch is geen betrouwbaar meetinstrument.
Wil je wel een betrouwbare meting, kun je idd beter naar de huisarts gaan.
Eigenlijk kan alleen een cardioloog de diagnose van een hartritmestoornis geven.
De huisarts kan bij een vermoeden wel een hartfilmpje met meerdere electroden maken, en dat ter beoordeling naar een cardioloog sturen.
Dat is vorige week bij mij gebeurd. Vanwege hoge bloeddruk was ik al een paar weken ook thuis regelmatig mijn bloeddruk aan het meten en die bloedrukmeter gaf bij de (vaak veel te hoge) metingen soms erg vaak ook aan dat het hartritme onregelmatig was. Bij de huisarts kwam een verdenking van boezemfibrileren en daarom is er toen op de praktijk een hartfilmpje gemaakt, en aan een cardioloog gevraagd om het te beoordelen. (Die in de ECG van alles zag wat niet goed was.) De volgende stap was een verwijzing van de huisarts naar het cardiologie centrum. Ik ben er blij mee dat de huisarts heeft doorgepakt.
Het soms sneller en dan weer langzamer worden van de hartslag hoeft niet alarmerend te zijn. Kan heel normaal zijn. En soms een overslag kan ook.
Maar als er een vermoeden is dat er echt iets aan de hand is, is ermee naar de huisarts gaan de eerste stap. De huisarts kan dan beoordelen of er een cardioloog moet worden geraadpleegd. En je naar de cardioloog verwijzen.
De cardioloog kan dan ook een diagnose geven.