- Ct26 september 2023 om 12:29
Hallo,
Vanaf januari loop ik met lichamelijke klachten. Ik sta al ruim 3 jaar onder enorme dagelijkse stress vanwege fertiliteitstraject. Sinds januari echter telkens last van mijn linker schouder en borst met uitstraling naar linker arm en tintelingen. Het voelt alsof mijn gehele linker bovenkant op slot zit in de richting van mijn sleutelbeen tot net eronder borst zeg maar.
Ik merk dat ik er de gehele dag op gefocust ben en daardoor paniekerig ben. Nu ben ik bekend met paniekaanvallen en weet ik daar goed mee om te gaan, normaal kreeg ik daardoor lichamelijk klachten. Nu ontstaan de klachten dus vooral in rust en zonder paniek. 3x bij de huisarts geweest, bloeddruk altijd goed (ook thuis) wel verhoogde hartslag en in rust vaak kloppingen rondom 100 bpm. Met ontspannings en ademhalingsoefeningen zakt het dan wel weer tot rond de 75 bpm. Huisarts heeft geluisterd naar hart en longen, conclusie stress.Recent ook gestart met psycholoog vanwege langdurige stress. Maar het drukkende en vage vervelende gevoel links is constant aanwezig.
Ik merk wel dat als ik een feestje heb of met vrienden ben en bijv aan de borrel, focus elders heb, mijn klachten geheel weg zijn. Totdat ik weer alleen ben en vanalles voel in mijn lijf.
Enige tijd terug ook maagklachten uit het niets gekregen(nog nooit gehad, krampend gevoel/naar maar geen zuur). En ik merk af en toe wat druk op de kaken.
Ik vind het vooral erg moeilijk om te denken dat het “alleen” stress is waardoor ik me dagelijks zo voel. Het beinvloed echt mijn dag. Ik voel me constant zenuwachtig en gespannen. En ben toch elke keer bang voor mijn hart.
Ik ben zelf 34, en heb begin dit jaar gehoord dat ik een stollingsziekte heb met daardoor verhoogde kans op trombose/infarcten. Ook afgelopen jaar miskramen meegemaakt waardoor ik sowieso het vertrouwen in mijn lijf helemaal kwijt ben, er moet toch wel iets mis zijn met mij als zwanger worden niet lukt etc.
Ik merk dat ik na een onrustige en heftige dag ook met inslapen, wakker schrik in een adrenaline rush waardoor ontwaken al direct met hartkloppingen begint en zo dag in dag uit.
Ik heb verder geen koorts, griep, misselijkheid oid. Eet gewoon goed. Dus echt alleen links een krampend gevoel alsof iemand constant in mijn “hartstreek” knijpt.
Is dit nou echt stress? Kunnen hartklachten bijv zo lang sluimeren? En zou je bloeddruk dan niet afwijkend moeten zijn?
4 reactiesReagerenCt26 september 2023 om 12:30Mijn conditie is trouwens niet best. Maar dit komt doordat ik momenteel al langdurig in de ziektewet zit en weinig beweeg. Ik ben verder niet dagelijks kortademig/benauwd oid en mijn klachten zijn er juist vooral in rust.
ReagerenSuus26 september 2023 om 13:37Hoi,
Ik zou je aan willen raden om je huisarts een verwijzing te vragen voor een “revalidatie ” traject, waarbij je begeleiding krijgt om weer fysiek in conditie te komen en daarnaast psychisch begeleid wordt om weer vertrouwen in je lichaam te krijgen.
ReagerenCt27 september 2023 om 02:04Hi Suus,
Dank voor je reactie. Ik ben begonnen in de sportschool 2,3x per week voor conditie en afleiding. Met inspanning een gezonde hartslag 150/160. En geen last (los van het nare gevoel links wat blijft 24/7). Daarnaast sinds kort ook een psycholoog voor de begeleiding mentaal. Maar blijf denken dat het mijn hart is.
Nu schrik ik ook weer wakker met hartkloppingen/trillingen borst en veel onrust.
ReagerenSuus27 september 2023 om 08:57Je zou onbewust kunnen hyperventileren, dat kan dergelijke klachten veroorzaken. Je kunt hier op het forum bijvoorbeeld de “hyperventilatie test” doen om dat te checken.
Of naar een fysiotherapeut gaan om in rust en daarna bij inspanning naar je ademhaling te laten kijken. Vaak zie je bij chronische hyperventilatie dat mensen in rust (en dus ook snachts of bij het wakker worden!) veel klachten hebben en tijdens afleiding zich beter voelen. Dit ervaar ik zelf ook, in periodes dat ik hyperventileer, heb ik met sporten minder last,omdat ik dan en afgeleid ben en anders adem dan in rust,omdat de oefeningen dan het ritme van de ademhaling helpen bepalen. Het is best lastig om dit zelf te voelen, als je nog niet echt bewust bent dat je hyperventileert, maar een fysiotherapeut en met name een sportfysio kan je hier goed bij helpen. En een goede trainer in de sportschool zou dit ook (moeten) kunnen zien.
Reageren