- Loor14 september 2023 om 17:15
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij wat uitleg kan geven over een verslag van een hart-echo.
Voor de duidelijkheid, het is van een (heel) oud onderzoek, vandaar dat ik het niet aan de arts zelf kan vragen, en ik weet dat het geen kwaad kan, dus ik maak me geen zorgen.
Ik zou alleen graag begrijpen wat het betekent.
Hieronder de punten die voor mij niet helemaal duidelijk zijn:1: -“Tricuspidalis insufficientie: smal. tot 1/2 RA.”
Zou iemand misschien kunnen vertellen wat het stuk ‘smal. tot 1/2 RA’ inhoudt?2: – “Mitraliskleppen: verdikte AMV.”
AMV, houdt dat in ‘Accessory mitral valve’, of zou dat wat anders betekenen?3: -“Doppler onderzoek:
LVOT: max. flow .1 m/s (0,7-1,1)”
Begrijp ik het goed dat de LVOT max flow (flink) te laag is? Kan iemand uitleggen of dit inderdaad zo is, en wat dat inhoudt? Zou dat samen kunnen hangen met die ‘verdikte AMV’?4: -“TI: gering. MI: spoor. PI: spoor.”
Begrijp ik het goed dat een ‘spoor’ van klep-insufficiëntie inhoudt dat het heel milde insufficiëntie is die geen kwaad kan? En ‘gering’ zeg maar ‘iets meer dan een spoor’, maar alsnog heel mild?Ik ben uiteraard niet op zoek naar een online diagnose oid, en zoals gezegd maak ik me geen zorgen. Ik zou alleen graag weten wat bovengenoemde termen betekenen, en hoop dat iemand wat uitleg kan geven.
Alvast bedankt voor het meekijken!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
14 september 2023 om 17:39Dit is toch echt iets dat je met de aanvragend arts moet bespreken. Uitleg van een dergelijk echo is voorbehouden aan speciaal daarvoor geschoold personeel en artsen
Reageren