- Char1 februari 2023 om 13:23
Hoi ik heb een echo van het hart gehad omdat ik pijn met ademhalen had, met inademen en met plat liggen en links op de zij verergerde het. De arts dacht aan pericarditis gezien me klachten daar heel erg op leken. Bloedonderzoek wees niks uit. En daarop volgde de echo. Ik zie bij LV RWT dat de waarde 47.3 % en die moet zijn tussen de 22-42. Met daarbij een normale LV mass Index van 83 die dus tussen de normale waardes vallen. Kan dit en mijn klachten in verband staan met elkaar? Zo niet wat houdt deze te hoge waarde dan wel in? Ik kom zelf uit op concentric remodeling? Graag advies/uitleg..
5 reactiesReagerenAlias1 februari 2023 om 14:20Er zijn geen cardiologen werkzaam op het forum. Ik zou het met je eigen arts bespreken.
ReagerenChar1 februari 2023 om 14:24Dat snap ik dat je dat zegt maar hij zegt dat alles binnen de waardes ligt en dat is dus niet zo als ik in dossier kijk. Er zal vast wel iemand zijn hier op het forum die weet waar ik het over heb toch, of toch niet..?
ReagerenSuus1 februari 2023 om 15:35Hoi,
Op dit forum zijn helemaal geen artsen aanwezig en het bespreken van uitslagen is voorbehouden aan de aanvragende arts of namens hem of haar een assistent of de huisarts.
Reageren
Er mag op een forum als dit dus geen uitslag besproken worden vóór je het er met je arts over hebt gehad.
Dat zijn “de regeltjes”.
Je zou dan al een lotgenoot moeten treffen die dezelfde uitslagen heeft gehad en je er daardoor meer over kan vertellen.
Als je twijfelt aan de uitslag, zou je je huisarts kunnen vragen mee te kijken, dan kan die wellicht je twijfel wegnemen.
Of je verwijzen naar een andere cardioloog voor een second opinion.Alias1 februari 2023 om 15:37Uit 1 lichte afwijking die wordt afgezet tegen andere goede resultaten, kan een lichte afwijking verwaarloosbaar zijn. Daarnaast vindt men altijd wel iets dat onschuldig is. Ik heb een licht lekkende hartklep en hartoverslagen. Kan ik gewoon oud mee worden.
ReagerenChar1 februari 2023 om 16:04Ik begrijp wat jullie zeggen, het is overigens niet de enige afwijking in de metingen ik heb er nog 8.. heb zelf ook milde TI en milde MI en veelvuldige PACs en tachycardie vaak. Ik maak me nergens druk over , mijn vraag is simpel. Kunnen die klachten van pijn met ademhaling op borst en verergering met liggen etc komen van die linker ventrikel wand die dikker is dan hoort? Het is puur voor me eigen info. Huisarts en cardioloog geen optie hier. Zie dat veel mensen toch wat meer te weten komen op forums vandaar is dit mijn eerste keer op een forum. Het gaat dus niet om uitslagen bespreken in dit geval maar meer met die klachten van ademhaling en die waarde erbij
Reageren