Ik heb afgelopen maandag een echo gehad van mijn halsslagader. Dit omdat ik vanuit de huisarts verwezen werd. Daar kwam ik omdat me opviel dat de linkerader halverwege mijn hals meer uitsteekt en pulseert dan de andere kant. De dokter dacht aan een mogelijke verwijding.
Bij de echo werd geen aneurysma oid gezien, wel sprak ze over een IMT-waarde van 0,6mm aan de rechterkant en 0,9mm aan de linkerkant. Volgens haar is alles onder de 1mm oke. Ik wist niet wat het betekende maar ben thuis gaan googlen en volgens mij zijn dit, zeker voor mijn leeftijd, nogal hogere waardes. Ook snap ik het verschil niet.
Ik ben vrouw, 36, rook niet, beweeg matig/normaal (sport niet), eet normaal en heb absoluut geen hoge bloeddruk. Ik ben een beetje geschrokken van deze waardes en moet nog even wachten op de belafspraak met de huisarts.
Kan iemand in de tussentijd misschien aangeven hoe dit mogelijk veroorzaakt kan zijn en/of is er iemand met ervaring, van ongeveer dezelfde leeftijd? Wat houdt het in en hoe verder....