mag ik met hartfalen een tatoeage zetten

ik ben een vrouw met hartfalen en wil een tatoeage laten zetten,leeftijd 51jr kan dat?

Reageren

Hartfalen is niet direct een reden om geen tatoeage te laten zetten, wel is het risico op complicaties groter als het niet helemaal goed gaat, wanneer het bijvoorbeeld geinfecteerd raakt, of als je een allergische reactie ontwikkelt. Hartfalen is een ernstige gezondheidsaandoening.

Vraag het liever even aan je huisarts, maar ik verwacht dat die geen bezwaar zal hebben, al is het waarschijnlijk niet aan te raden. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk.

Reageren

Tatoeages beschadigen de huid, en de huid is de belangrijkste beschermende barrière (en het grootste orgaan) van het lichaam met de buitenwereld. Bij het zetten van een tatoeage zijn huidinfecties en andere allergische huidreacties zijn heel wel mogelijk.

Tattoeage-inkt wordt medisch gezien als cosmetica. De pigmenten en kleurstoffen zijn dus niet goedgekeurd voor injectie onder de huid. Dat wil onder andere zeggen dat de lange-termijn effecten onbekend zijn.

Specifieke risico's van tatoeages zijn:

Via het bloed overgedraagbare ziekten: hepatitis C, hepatitis B, tetanus, tuberculose en hiv - het virus dat aids veroorzaakt.

Huidziekten: granulomen, overmatig littekenweefsel (keloïd).

Huid-infecties: bacteriële infecties. Antibiotica-resistente huid infecties kunnen leiden tot longontstekingen, bloed infecties en necrotizing fasciitis.

Allergische reacties: door kleurstoffen.

Reageren

hartstikke bedankt voor jullie reactie ik ga wel in overleg met mijn huisarts.

Reageren

ik ben een meisje van 16 jaar.
    ik heb soms last van hartkwalen. (vooral in de zomertijd)
    zou ik een navelpiercing laten zetten , zonder dat mijn hartkwalen erger worden ?

Reageren

Hallo meisje 16,
    Slik je medicatie voor jouw hartkwalen? Dan kun je deze vraag beter aan je huisarts voorleggen. Maar ik zou sowieso geen navelpiercing nemen. De navel is een lastige plaats om goed te helen en doordat broek(riem) er vaak op drukken, is de kans op irritatie en ontsteking veel groter. De doorbloeding van de navel speelt hierbij ook een rol. Hier op dit forum staat meer informatie over (navel)piercings.

Groetjes, Laura

Reageren

Als je bv iets aan je hartkleppen hebt. Dan moet je bij het zetten van een piercing een antibiotica kuur hebben. Tenminste ik wel. Ik kreeg het niet van mijn huisarts toen ik een tongpiercing had laten zetten. Daar was mijn cardiooog niet zo te spreken over!
    Ik heb het niet gevraagt over mijn tatoeage. Ik denk dat het wel goed gaat omdat het niet door de huid heen gaat. ( zou niet best zijn iehhh) Natuurlijk is een goede verzorging de eerste stap om het niet te laten onsteken (naast n hygenische shop)

Reageren

Ik heb hartfalen maar het gaat goed mag ik een tatoe als ik bloedverdunners heb

Reageren

Dat zul je aan je behandelend arts moeten vragen.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: mag ik met hartfalen een tatoeage zetten

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe