Verhoogde ferritine en GammaGT

Hoi,

Ik heb na ruim 9 weken prikkelende klachten in bovenbuik bloed laten prikken.
    Hier is uitgekomen dat de ferritine waarde 721 is en de gamma-gt waarde 79.
    De huisarts adviseert minder alcohol te drinken, maar ik drink vrijwel nooit en de laatste keer was enige keer in een half jaar tijd was de nieuwjaarsdag dit jaar... toen heb ik een fles whisky leeg gedronken.
    Daarna zijn de klachten overigens wél begonnen.

Mijn vraag is of de arts gelijk heeft dat hier nu niets mee gedaan word. Mij is geadviseerd om over 3.mnd nog eens te prikken.

Ik hoor graag advies

Groeten Tjark

Reageren

In principe kan er ook niets aan gedaan worden. alleen je ferritine is wel hoog. Daar zou wel naar gekeken kunnen worden.
    Volg je een bepaald dieet of gebruik je medicijnen of drugs? Hoe oud ben je?

Reageren

Ik ben 37 jaar. Volg geen dieet, rook niet, gebruik geen medicatie en heb ook nog nooit drugs gebruikt. Heb wel overgewicht, mijn bmi is 35. Is ferritine ijzer?

Reageren

Ik heb een aantal weken terug wel 2 dagen verhoging gehad en dat ik niet echt lekker was. Coronatest was echter negatief... Speelt dit nog mee?

Reageren

Ferritine is idd ijzer.
    Je overgewicht kan wel een rol spelen bij de klachten. Je hebt geen maag- of darmklachten?

Reageren

Ja heb ook al heel lang 'last' van borrelende/kroelende darmen en winderigheid.
    Ik dacht dat dit altijd kwam door het (te) snel eten, maar zou dit hier mee te maken kunnen hebben?

Reageren

Maagzuur voel ik ook zo nu en dan, maar dan blijft dat in de maag om het maar zo te zeggen het komt niet de slokdarm in.

Reageren

Een verhoogde GT kan wijzen op een probleem met de gal - galwegen. Dat kan darmklachten en maagklachten veroorzaken. Maar dat kan dan weer alles te maken hebben met overgewicht. De ferritine is daarmee echter niet verklaard. Over 3 maanden opnieuw bloedonderzoek doen en als de waarden nog steeds hoog zijn een verwijzing voor de internist vragen. En in de tussentijd zou ik je wel willen adviseren om iets aan je gewicht te gaan doen.

Reageren

Staan problemen met de gal in direct verband met overgewicht dan? Mocht ik afvallen kan dit ook zorgen dat alle waardes weer zakken of moet ik - evt nu al - iets forceren met een internist? Wil problemen voor zijn namelijk.

Reageren

Het zou met overgewicht te maken kunnen hebben. En met verkeerde voedingsgewoonten.
    Niet vervelend bedoeld: Maar als je problemen voor had willen zijn, had je eerder iets aan je gewicht moeten doen. Met een BMI van 35 is er toch sprake van ernstig overgewicht. En daarmee dus een aanzienlijke risicofactor voor diabetes en hart- en vaataandoeningen, leververvetting en zo kan ik nog wel even doorgaan. je zou naar een diëtiste kunnen gaan.

Reageren

Hoi,

Met een bmi van 35 kom je, als het goed is,in aanmerking voor een leefstijl programma wat 2 jaar lang vergoed wordt door je zorgverzekering.
    Dat houdt in dat je hulp krijgt van een diëtist om een gezond dieet aan te leren ( en vol te houden)en daarnaast samen met een trainer een bij jou passend beweegprogramma gaat opzetten om gewicht te verliezen.
    Indien nodig,kan er ook mentale hulp worden ingeschakeld, om te helpen de nieuwe leefstijl vol te houden.
    Dit is een hele effectieve aanpak,vooral omdat je een stok achter de deur hebt om door te zetten,maar vooral omdat je iemand hebt om op terug te vallen als het even moeilijk gaat.
    Je zou eens kunnen informeren of een dergelijk programma bij jou in de buurt aangeboden wordt.

Reageren

Ik was en ben altijd bang voor iets met de alvleesklier. Een bekende is overleden aan alvleesklierkanker en dat is echt een angst geworden. Maar ik kan uit deze waarden opmaken dat ik mij hier geen zorgen om hoef te maken?

Reageren

Dat kan ik zo helaas niet zeggen want dat is niet onderzocht

Reageren

Alle andere getallen waren goed, ook Hb die volgens de huisarts ook met ijzer te maken heeft, is binnen de norm.
    Zou een covid besmetting van 2 tot weken terug nog een verhoogd ferritine kunnen veroorzaken??

Reageren

Dat is niet zo waarschijnlijk. Heb het althans niet eerder gehoord als gevolg van covid

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Verhoogde ferritine en GammaGT

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe