Home / Hart, bloed & bloedvaten / (Te) lage hartslag?
Misschien dat iemand met meer kennis dan dat ik heb mij kan helpen.
Sinds een paar weken heb ik een hartslagmeter omdat ik meer ben gaan sporten (wielrennen) en ik benieuwd ben naar mijn hartslag.
Nu gebeurt het nog wel eens dat ik in rust, zowel slapen als tijdens het kijken van een film op de bank, mijn hartslag zakt naar een waarde rond de 40 met uitschieters van een minuut of 15 lang van +/- 37 slagen per minuut. Tijdens rustige activiteiten zit het ergens tussen de 50 - 65 en bij intensievere activiteiten (wielrennen) max 160.
Aangezien ik nog maar twee maanden wat intensiever aan het sporten ben, en ik geen topsporter ben, heb ik het idee dat dit wat aan de lage kant is.
Ik ben een man van 32, 1,86m en ik weeg 78kg. Ik heb verder geen klachten en ik heb een gemiddelde conditie.
Kan het verstandig zijn om dit voor te leggen aan de huisarts, of is dit iets dat vaker voorkomt? Ik maak me geen grote zorgen, maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Alvast bedankt voor de reacties.
Dat zal dan toch aan de hartslagmeter liggen. Die dingen zijn helaas niet altijd betrouwbaar.
Bedankt voor de reactie.
Ik geloof het gelijk dat hartslagmeters niet altijd betrouwbaar zijn. Toch is het wel zo dat hij altijd op een lage hartslag uitkomt, het is niet zo dat het de ene keer hoog is en de andere keer laag. Er zit dus (denk ik) wel een patroon in.
Nogmaals, ik maak me geen zorgen maar ik ben vooral nieuwsgierig. Ik blijf het in de gaten houden.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!