Zoeken Vraag het forum

Voorkomen van broek prothese operatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hammie

In mijn familie is er sprake van slechte aders. Mijn vader heeft een open hart operatie gehad en al zijn broers hebben een operatie gehad voor hart / vaten. Zelf heb ik medicatie voor hoge cholesterol simvastatine. Ik ben als de dood voor operaties en lig nu al de heLe nacht wakker omdat ik aan het nadenken ben stel dat ik geopereerd moet worden… mijn bloeddruk is erg hoog nu verwacht ik. Ik ben als de dood voor een hart operatie en vooral broek prothese operatie. Wat kan ik er aan doen om te voorkomen dat ik zo’n operatie ooit moet ondergaan? Als ik lang op de wc zit heb ik slapende benen en voeten. Kan je gewoon verder leven ook al zou je eigenlijk zo’n broek prothese operatie moeten ondergaan?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Er zijn dingen die je wellicht zelf kunt doen. Gezonde voeding, regelmatig sporten/bewegen, niet roken, geen alcohol, en bij overgewicht zorgen dat je afvalt. Dat verkleint de kans op vaataandoeningen.

Reageren
    Catootje

Statines zorgen voor tekorten aan allerlei vitaminen, mineralen  en andere stoffen in je lichaam, waaronder Q10 en de vetoplosbare vitaminen. Daardoor geven ze een hoger risico op gezondheidsproblemen, zoals hartklachten.

Reageren
    Peter

Ik heb een Broekprothese operatie gehad, dus ik ben wel ervaringsdeskundige. Ik heb de behandeling in Duitsland gehad alwaar ze het veel toepasselijker een Ypsilon-prothese noemen (omgekeerde Y)
    De Broekprothese is een hele zware operatie waarbij de slagader die van je hart naar beneden loopt en zich splitst naar je benen wordt vervangen. Ze zetten er een kunstmatige ader in. Je gehele buik wordt open gesneden en tevens de binnenkant van je benen (je liezen). Gek genoeg is het een operatie die vrijwel altijd lukt en zelden complicaties oplevert. In principe ben je met 2-2.5 weken weer helemaal de oude. Je houdt er wel wat snij-littekens aan over die steeds onzichtbaarder worden, maar altijd zichtbaar zullen zijn. Feitelijk zit er een nieuwe (kunstmatige) ader in je lichaam en zal je hart wat harder moeten werken.

Mocht je enorm stekende pijnen in je tenen krijgen, ga dan meteen naar de huisarts, want dat is een teken dat de bloedtoevoer naar je benen niet goed is. Ik bedoel niet een beetje, maar extreme pijn in je tenen waar tegen geen enkele pijnstiller meer helpt. Als je geen kilometer meer kunt wandelen is dat ook een verontrustende aanwijzing.

Wil je het voorkomen: met stip op één is NIET roken en niet roken, verder wel een beetje bewegen (gematigd sporten) en normaal (gezond) eten. Dik zijn is geen oorzaak, maar wel een teken dat je ongezond bezig bent.

Reageren
    tientje

hallo
    Ik ben 2 jaar geleden gedoddert, 1week na die tijd is het dicht gaan zitten in mijn linker lies.
    Ben daarna geopereerd in de lies, ook dicht gaan zitten, daarna een bijpas van rechter been naar linker been.
    En ja ook weer dicht.
    Daarna wisten ze het hier in mijn omg. Niet meer wat te doen,
    Verwezen naar een ander ziekenhuis.
    Kreeg nog 30 procent bloed in mijn linkervoet.
    Ze laten het wat het is tenzij mijnpijn niet meer uit te houden is.
    Slapen lukt niet op een gewone bed, deze heeft mijn partner aangepast zodat mijn benen naar beneden liggen.
    Nu nog veel pijn benenbranden en voelen strak aan.

Reageren
    Tjibbe

Ik heb sinds een jaar of 4 een broekstand,heb last van bovenbenen, krijg er nu steeds meer last, hard lopen lukt haast niet meer,, kan ik daar nog wat mee ?

Reageren
Reageer op: Voorkomen van broek prothese operatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.