Longembolie na gebroken enkel. Nu operatie nodig .. Risico’s ?

Vol met zenuwen over de afloop probeer ik vanalles te lezen of er soortgelijke situaties zijn aan die van mij om daarmee een indruk te krijgen of ik risico loop. Helaas vind ik maar bar-weinig en heb ik besloten om het op deze manier te doen;

3 weken geleden kwam ik erg ongeduldig terecht en brak daarbij mijn enkel / scheenbeen / kuitbeen
    Naar het ziekenhuis, in het gips, wat bloedverdunners wat ik zelf in m'n buik moest injecteren en in afwachting op de operatie ( 3 platen gaan erin )

2 dagen voor de geplande operatie pijn in de longen, pijn in de rug en bij controle met een CT scan een embolie in de longen ontdekt ( mijn 2e - de eerste was door een operatie in toen ik 26jaar was - ik ben nu een 60 jarige man )
    Kreeg direct bloedverdunners in tabletvorm mee en heb een aantal dagen het extreem zwaar gehad (kon niet liggen, kon niets wat makkelijk samen ging met m'n pijnlijke been, heb dagenlang in de roelstoel moeten slapen waarmee ik als enige een bepaalde houding kon aannemen waar de minste pijn uit voortkwam - gewoonweg verschrikkelijk om 2 verschillende soorten pijn op je afgevuurd te krijgen.

Afijn, pijn van de embolie is gelukkig zo goed als weg na een weekje zwaar geleden te hebben, en moet mij nu focussen op m'n been.

Na overleg is besloten de operatie eind deze week te laten plaatsvinden (iets meer dan 1.5 week na de embolie )
    Ik zal een dag van te voren opgenomen worden en aan een heparine pomp aangesloten worden, de operatie zal 2 uur duren waarna ik opnieuw de heparine zal gaan krijgen. Niet opereren zal betekenen dat ik niet meer kan lopen daar de groei van het bot niet goed zal zijn. Ik heb dus geen keus.

Ik ben nu bang dat ik wakker word met een andere embolie, en dat deze weleens fataal zou kunnen zijn.
    Pieker me helemaal suf en vraag me af of ik niet beter ervoor kan kiezen maar mank door het leven te gaan

Is er reden tot grote ongerustheid ?

Reageren

Bij iedere operatie kunnen er natuurlijk complicaties optreden. Het meest vervelend en problematisch zijn de complicaties die niemand verwacht.
    Bij jou is dat natuurlijk nu wel anders. Men is bedacht op een embolie en zal daar dus de nodige maatregelen voor nemen en dat heel goed in de gaten houden. Daarmee wordt het risico dan wel al beperkt.
    Niet opereren zal niet alleen een beperking in het bewegen tot gevolg hebben, maar ook voortdurende pijn. Een operatie geeft ook geen garanties maar in ieder geval wel betere vooruitzichten.

Reageren

Dank voor je reactie

Hoop dat ik wakker word uit de narcose zonder de bekende symptomen van een embolie. Ik zal een aantal dagen in het ziekenhuis blijven en ik hoop dat als er iets mis zou gaan dat ze daar direct op in weten te spelen.

Het zijn maar een paar uurtjes dat ik zonder bloedverdunners zal zijn, maar hopelijk staat de embolie die ik heb moeten ervaren (door die enkelbreuk ??) los van de aankomende operatie. Ik heb gelezen dat een embolie niet alleen maar door bloedpropjes kan ontstaan, maar ook door o.a. vet uit mergbeen na een breuk in de botten
    Ik heb geen idee of er verhoogde kans bestaat er nog 1 te krijgen door een operatie kort na er 1 gehad te hebben.

Hoop ten zeerste dat mijn verblijf in het ziekenhuis het risico inderdaad minimaliseert , zoals je al liet weten.

Reageren

[quote]ik heb geen idee of er verhoogde kans bestaat er nog 1 te krijgen door een operatie kort na er 1 gehad te hebben.[/quote] Ik denk niet dat je de kans daaraan moet afmeten.
    Ze zullen het beslist goed in de gaten houden.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Longembolie na gebroken enkel. Nu operatie nodig .. Risico’s ?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe