Home / Hart, bloed & bloedvaten / Duizelig bij inspanning
Goedendag,
Sinds een tijdje heb ik last van paniekaanvallen, hypochondrie en een angststoornis (Ja, dat is nogal wat)
Nu merk ik de laatste tijd, dat wanneer ik ook maar de trap op loop, naar school fiets, of aan het sporten ben, dat ik binnen de kortste keren volledig buiten adem ben en duizelig wordt. Ik vraag mij toch echt af of dit bij hyperventilatie hoort, aangezien de klachten meestal alleen bij inspanning voorkomen. Ik heb een hartfilmpje gehad, die was goed. Ook verschillende keren bij de HA geweest, vond ook alles prima. Nu denk ik er over na om naar de cardioloog te gaan, om alles uit te sluiten wat betreft hartklachten. Denken jullie dat dit nodig/nuttig is om mij van mijn angst af te helpen?
Gr
Dat zijn toch echt klachten die bij een angststoornis en hyperventilatie passen. Het zou beter zijn om naar een psycholoog te gaan i.p.v. een cardioloog
Ik ga idd al naar de psycholoog, en psychosomatische fysio, maar ik denk dat de psycholoog het niet uit mijn hoofd gaat kunnen praten.
Je moet zien grip te krijgen op je eigen situatie.
Een psycholoog kan daar alleen maar bij helpen, het is geen wonderdokter.
Ademhalingstechnieken (buikademhaling) kunnen enorm helpen. Misschien is Yoga iets voor je.
Denk ook aan de rol van voeding. Vooral teveel suikers en teveel brood. Beter bij elk eetmoment zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren je hele gezondheid ondersteunen. Was in het verleden duizelig door een tekort aan vitamine B12. En veel mensen hebben een tekort aan magnesium.
Verder moet je conditie natuurlijk opbouwen. dus regelmatig bewegen.
Sommige mensen kunnen onder bepaalde omstandigheden zoals verminderde conditie na ziekte, gaan hyperventileren bij inspanningen en dan past de diagnose paniekstoornis daar niet zo goed bij. Maar dan kan er later wel een soort van angst voor het doen van inspanningen bij komen waardoor de klachten veel erger kunnen worden.
Daar kom je dan vanaf door te gaan trainen in een vertrouwde omgeving, bijvoorbeeld op een hometrainer thuis. De angst om onwel te worden tijdens de inspanning is dan een stuk lager dan wanneer je ver van huis met een inspanning bezig bent. Daardoor kun je harder trainen, en je hersenen worden dan ook getraind om je lichaam beter aan te sturen tijdens de inspanning.
Door de betere conditie zul je minder snel duizelig worden wanneer je iets te snel ademt, en door de regelmatige trainingen zal dat al minder vaak gebeuren. Je kan dan verder weg van huis gaan trainen en je zal zien dat de klachten al snel verleden tijd zijn.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!