Zoeken Vraag het forum

Hoge bloeddruk?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Visser

Goedenavond,

Vandaag medische keuring gehad aangezien ik ben opgeroepen als beenmergdonor.

Ze vonden mijn bloeddruk aan de hoge kant voor mijn leeftijd (28), gewicht (77 kilo) en sportieve levensstijl (4 x per week).

Bloeddruk was 135,85… Aan het einde van de keuring nogmaals geprobeerd en was vrijwel identiek.

Vanavond nog eens gemeten bij grootouders thuis:
    woensdag 1 november
    pols 94
    148, 86

pols 91
    147, 86

Schrik ik toch wel een beetje van, aangezien mijn pols een half jaar geleden 58 was oid. Ook vrij snel buiten adem laatste tijd.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? En wat moet ik er mee aan?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je bloeddruk is niet echt schrikbarend, maar de bovendruk kon lager. Gebruik je vel zout? Ben je recent ziek geweest? Drink je 2 liter water per dag? Rook je? Gebruik je supplementen?

Reageren
    Visser

Nee, ik gebruik misschien 1 keer per week tafelzout bij mijn ei, verder eigenlijk nooit aanvullend zout. Wel eet ik vrij veel kaas (waar ook weer zout in zit) geloof ik. Maar denk niet dat ik boven het gemiddelde zit.

Vorige week was ik een dagje niet lekker met wat hoofdpijn en ik heb een soort van chronische semi-neusverkoudheid (inc holtes) al maanden die nooit helemaal doorzet.

Normaliter drink ik 2 liter water per dag, laatste 2 weken niet ivm maagzuur wat dan net iets vervelender is omdat ik dan vaker oprispingen heb.

Ik rook niet, en gebruik alleen aanvullende vitaminen: multi, vitamine B (ben vegetarisch van kinds af aan), vitamine C.

Vandaag ook visolie omega 3 tabletten aangeschaft.

Reageren
    Catootje

Bij maagzuurproblemen speelt doorgaans een tekort aan maagzuur, door een combinatie van onevenwichtige voeding en bepaalde tekorten. Zo zorgen teveel snelle suikers in de voeding voor vele ontregelingen. Ook zijn er bij maagzuurproblemen vaak tekorten aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B/B12 en D, carnosine en omega 3. B12 neem je vaak minder goed op uit gewone tabletten. Vaak is dan beter zuigtabletten (methylcobalamine)  of injecties.

Bij vegetarische voeding kunnen nog meer voedingsstoffen in de knel komen, zoals zink, chroom, carnosine, carnitine, lysine, taurine, creatine enz.

Beter zeezout of himalayazout dan keukenzout. Kaas kan trouwens een belasting zijn voor de spijsvertering, naast dat het veel tyramine bevat, wat bloeddrukverhogend werkt. Bij een vegetarisch eetpatroon zorgen voor afwisseling van je eiwitbronnen. Zoals linzen en edelgistvlokken, waar veel goede stoffen in zitten. Zelf eet ik wel vis en een beetje vlees omdat mijn lichaam dat toch nodig  heeft.

Reageren
    John (moderator)

Misschien is het dan toch goed om een bloedonderzoek te laten doen, en je vitamines en mineralen te laten controleren. Laat ook naar je maagklachten kijken.

Reageren
Reageer op: Hoge bloeddruk?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.