- DSF1 mei 2026 om 10:40
Wat kan ik het beste doen nu de rode , een beetje pijnlijke plek onder de nagelriem van de grote teen, niet weggaat maar erger wordt. Lijkt onstoken, maar is niet open.
Ik denk dat met de voet in lauw sodawater zitten verstandig is. Hoe sterk moet dat mengsel sodawater zijn?
Hoeveel eetlepels per liter?1 reactieReageren
Peter (huisarts)
1 mei 2026 om 21:31Ik denk niet dat het verstandig is als de nagelriem ontstoken is om dan extra te gaan weken.
Het verweken van de huid is eigenlijk alleen maar zinvol als je wil dat de pus, onder de huid (ALS die er zit!), doorbreekt naar buiten.
Als je een ontstoken nagelwal/-riem hebt kun je beter de ontsteking (die door bacterieen en schimmels veroorzaakt wordt) tegengaan door indrogen van de huid, en tegelijk desinfecteren , met Betadine oplossing (dus niet de zalf, want die houdt de huid zacht en week).
Betadine is de “jodium die niet bijt”, (oranje/bruin) en werkt schimmel- en bacteriedodend. Twee maal daags deppen met een gaasje of watje met de Betadinen oplossing erop.Ontstoken nagelwallen en riemen komen vaak voor bij vochtige voeten (gymschoenen/ sneakers geven vaak transpiratie). Dus vaker je schoenen uit doen kan ook helpen eea te voorkomen. En als je de nagels te lang laat of te kort afknipt kan dat allebei problemen geven waardoor de huid stuk kan gaan en je dan een ontstoken teen krijgt.
Reageren
Zo ontstaan ook vaak ontstekingen door ingegroeide teennagels.