- Handklachten tintelingen7 oktober 2025 om 20:08
Ik heb al een aantal weken last van mijn pols/duim. Savonds voel ik tintelingen in mijn hand, behalve mijn pink. Voel ook een scherpe pijn bij mijn pols, richting de duim. Ik word snachts vaak wakker met enorm pijnlijke tintelingen in die hand (voelt als heel veel naaldenprikjes) het gevoel in mijn hand is dan weg. Terwijl ik op dat moment gewoon op mijn rug lig. Hoe kan dit? Ik heb ook een trage schildklier, weet niet of dit hierin een rol speelt.
5 reactiesReageren
Peter (huisarts)
8 oktober 2025 om 13:29Je zou een carpaal tunnelsyndroom kunnen hebben. Dan zit de zenuw in je pols wat in de knel. En een typisch verschijnsel is dat het s’ nachts (meer vocht..) dan meer afknelt, juist als je niet beweegt.
Reageren
En ja, ook een traag werkende schildklier heeft daar een negatieve invloed op. Dus zorg eerst dat je schildklierwaarden goed staan!
Een lokaal injectie kan de klachten ook verbeteren. Overleg met je huisarts.
Als de klachten desondanks vaak terugkomen is een operatie pas te overwegen..Anoniem8 oktober 2025 om 17:33Ik wist niet dat dit op jongere leeftijd kon (ik ben 24), mijn moeder heeft carpaal tunnelsyndroom in beide handen. Mijn schildklierwaardes zijn wel stabiel, ik slik levothyroxine 63mcg. Kunnen ze nog wat anders toen tegen cts naast een injectie of operatie?
Reageren
Peter (huisarts)
9 oktober 2025 om 19:38Spalk s’nachts, fysiotherapie. En toch controleren of je schildklierwaarden ook niet te “laag” ( hypo-) staan!
ReagerenAnoniem10 oktober 2025 om 09:29Nou net bij de huisarts geweest. Ik heb een peesontsteking (quervain) waarschijnlijk in combinatie met carpaal tunnelsyndroom. Ik word doorverwezen naar de fysiotherapeut.
Reageren
Peter (huisarts)
10 oktober 2025 om 12:12Succes verder!
Reageren