- Niels11 mei 2018 om 17:17
Zojuist de resultaten van m’n bloedtest binnen.
Vitamine B12 (actief) zit op 102 en vitamine D zit op 56,5.
Volgens mijn huisarts moet ik tabletten slikken om D wat op te krikken, B12 vindt ze niet verontrustend. Ik denk hierover anders. Op diverse fora en op de website van Stichting B12 Tekort lees ik dat 102 wel aan de hele lage kant is.
Weet iemand hier iets van? Ik slik inmiddels wel gewoon (huismerk) vitamine D en B12 sinds een paar dagen onder het motto ‘baat het niet, schaadt het niet’. Maar maak me toch zorgen over het lage getal B12. Het is getest op B12 Actief.
Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, mijn huisarts geeft aan dat onder de 50 een ondergrens is. Daar zit ik dus boven, diverse sites hebben het over veel hogere ondergrenzen.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 mei 2018 om 19:45de ondergrens internationaal voor Actief B12 is 35. Voor Nederland wordt zelfs 21 gebruikt
ReagerenCatootje12 mei 2018 om 01:11Van getallen weet ik niet zoveel. Weet wel dat vitamine B12 het beste wordt opgenomen via zuigtabletten of injecties. Heb zelf zuigtabletten. Het beste is wel metylcobalamine en/of adenosylcobalamine. B12 beter wel in combinatie met het hele b-complex.
Vitamine kan je het beste combineren met magnesium, omdat die stofjes samenwerken. als je alleen D slikt stijgt het calciumniveau teveel.
Als je last hebt van bepaalde klachten als vermoeidheid e.d. ook zorgen voor de juiste voeding.
ReagerenPeter12 mei 2018 om 03:34Niels, ben je veganist of vegetarier?
Reageren
Dat zou ik haast denken met een vit-D en een B12 tekort.
De voornaamste bron van vitamine-D is zonlicht, Het wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Lekker veel naar buiten gaan dus, zeker met dat mooie weer.
De voornaamste bron van vitamine-B12 is dierlijk voedsel. Vlees, maar ook eieren en melk. Recent duits onderzoek heeft uitgewezen dat vit-B12 in het lichaam wordt opgeslagen voor wel 10-12 jaar. Beginnende veganisten/vegetariers hebben dus geen last van een tekort, maar na jaren kan het wel gaan spelen.
Pilletjes zijn een beetje onzin, tenzij je een specifieke ziekte hebt, in verwachting bent of vegetarier/veganist. Heel erg ongezond leven kun je niet compenseren met pilltjes.Niels12 mei 2018 om 14:11Peter,
Ik ben een gewone vleeseter, maar sinds een jaar geen melkdrinker meer. Sinds een maand of drie erachter dat ik glutenintolerantie heb, dus ook die vermijd ik. We vervangen pasta, brood en ander voedsel door glutenvrije varianten.
Verder kan ik me niets bedenken. Ik eet gezond, leef gezond, drink en rook niet. Ik eet redelijk wat vlees, eieren, kip en af en toe vis.
Qua vitamine weet ik dat zuigtabletten of vloeistof sneller werkt, maar de D (kauwen) en B12 (slikken) waren om in elk geval wat extra’s binnen te krijgen. Ik ga nu kijken naar andere opties als de ongemakken niet verdwijnen.
ReagerenAnoniem7 juni 2018 om 16:28Peter…pilletjes vitamine b12 kan wel helpen bij mensen die een tekort hebben doordat ze geen of weinig dierlijke produkten eten. Natuurlijk kan dat via de voeding ook maar als je al een tekort hebt is het makkelijker het op te krikken met tabletjes. Echter met een opnamestoornis moet je levenslang aan de b12 injecties. Dan helpen pillen niet want die neem je niet op. Of het moeten smelttabletten zijn.
ReagerenAnoniem7 juni 2018 om 16:29Oh ik lees net dat je idd zegt dat veganisten het wel kunnen nemen. Echter met een opnamenprobleem kom je er niet met een tabletje of dierlijke producten eten.
Reageren