Zoeken Vraag het forum

Vraagje betreft vitamine D

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • ano

Ik heb vorige week bij mijn huisarts bloed laten prikken om me zelf te bekijken. Ik merkte op dat ik in 2017 vaak ziek werd (verkoudheid of dergelijke) en mijn libido een beetje gezakt is.

Ik kreeg vandaag mijn resultaten terug en ik had blijkbaar alleen een vermindering in Vitamine D. Ik stond best wel versteld, omdat ik een zeer lastige eter ben (Bijna nooit fruit, redelijk wat groente maar niet een hoop, geen enkele vis behalve kabeljauw) en meer verminderingen had verwacht.

Om tot het punt te komen heb ik een paar vraagjes.

ten eerste, toen ik aan de lijn was met de assistente kreeg ik te horen dat ik eventueel vitamine D supplementen kon gaan halen. Echter, ben ik vergeten hoeveel ik mag hebben (ik ben de eenheid vergeten). ik ben 19 jaar, man, en 1.90 lang en 67 kilo. Wat is aangeraden voor mijn leeftijd? Ik kan de supplementen makkelijk halen bij mijn lokale kruidvat

ten tweede, waar kan ik wat meer lezen betreft wat extra vitamine D bij mij kan verbeteren? ik zie op elke website telkens wel weer wat anders dus ik weet niet welke informatie klopt

als laatste, klopt het dat een vit-D tekort ook je libido verminderd? of is daar niks over bekend?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een vitamine D tekort zou indirect invloed op je libido kunnen hebben, als je last hebt van vermoeidheidsklachten.
    Ik zou 3 weken dagelijks 50 microgram gebruiken en daarna 25 microgram per dag,

Reageren
    ano

om toch na te vragen: Wat normaal het dagelijkse in-name een persoon van mijn leeftijd normaal nodig heeft?

als 50 microgram bijvoorbeeld over mijn dagelijkse hoeveelheid is, kan dat dan kwaad?

Reageren
    John (moderator)

Normaliter zou dat 10 microgram de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zijn, wanneer je geen tekort zou hebben. Dus het kan geen kwaad om bij een tekort een hogere dosering te gebruiken. Je moet immers een tekort wegwerken. daarom 3 weken 50 mcg daarna 25 mcg. Deze dosering kan geen kwaad.

Reageren
Reageer op: Vraagje betreft vitamine D
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.