Bulken/Aankomen

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG
  • #1

    Hallo, ik ben een jongen van 16 met een lengte van 1.86m en een gewicht van 58kg. Ik ben sinds kort bezig met een voedingsschema via zo app en die zegt dat ik 2500 kcal moet nemen maar wil natuurlijk ook wat spiermassa opbouwen. Ik wil dat doen doormiddel van thuis oefeningen doen zoals opdrukken en situps enz. Zou ik snel moeten aankomen als ik per dag ongeveer 3000kcal eet terwijl ik 2500kcal moet en 3 dagen in de week krachttraining doe of moet ik nog op dingen letten.

    Iemand advies?

    Reactie
    #2

    Ik kan je vertellen dat je zeker aan zult komen als je 3000 kcal per dag eet, maar je zult eerder aankomen in vet dan in spiermassa, ook omdat je lichaam niet genoeg kcal verbrand met alleen thuis oefeningen en 3000 kcal dan teveel is. Je krijgt dan een overschot en dit slaat je lichaam op als vet. Als je echt aan wilt komen en spieren wilt kweken dan moet je gewoon naar de sportschool gaan. Vraag daar ook om eet advies.

     

    Het is namelijk zo dat je juist met veel zware kracht training en een beetje cardio(conditie training zoals loopband, fiets etc) veel spieren op bouwt. Dit lukt het gemakkelijkste als je helemaal droog bent getraint, wat eigenlijk letterlijk betekend dat je een vetpercentage hebt van 18% of lager. Dit betekend echter niet dat je jezelf moet gaan verhongeren om dit resultaat te bereiken.

     

    Je moet inderdaad 2500 kcal per dag eten als je aan kracht training doet in de sportschool. Zo niet? Dan tel er maar 300 tot 500 kcal vanaf. Zorg ook dat je de kcal uit gezonde voeding haalt zoals groenten, fruit, volkoren producten, vlees, vis, peulvruchten en gezonde melkproducten zoals melk, kaas 30+, yoghurt. Zorg dat je alle bewerkte producten vermijd. Denk er maar aan wat er vroeger in de oertijd te vinden was in de natuur om te eten. Frisdranken, koek, snoep, lekkernijen, snacks, pizza, friet, sauzen, producten die in de fabriek zijn ontwikkeld waren er toen niet te vinden. Het is niet zo dat je toen pizza of friet of koeken of lekkernijen etc van de boom kon plukken. Dus  deze dingen kun je beter vermijden. Dus puur natuurlijk eten. En minimaal 2L per dag water drinken! Dat is heel belangrijk!

     

    Dus mijn advies: Eet puur natuurlijk en gezond, drink 2L water per dag of meer, minimaal 250 gr groenten per dag maar het liefste 400 tot 500 gr per dag, en ga naar de sportschool voor kracht training! Want oefeningen thuis alleen zal je niet helpen! Vraag dan in de sportschool ook om voedingsadvies. Eet ook niet meer dan 2300 kcal per dag als je besluit om niet naar de sportschool te gaan. Als je dat wel gaat doen dan is het idd aan te raden om wel 2500 kcal per dag te eten.

     

    Succes!

    Reactie
    #3

    Hey bedankt voor je reactie,

    Ben al in die weken paar kilo's aangekomen. Zit inmiddels op 62kg. Ik eet meeste gewoon gezond zoals fruit, groente, noten, pure chocola 85% (had gehoord dat dat ook gezond is). Dus vind zelf dat ik best gezond eet. Maar met beetje thuis trainen, 4x in de week trainingen van 30minuten van oefeningen die op het internet staan bouw je toch wel een beetje spiermassa op of doe ik het voor niks? En als er bijvoorbeeld vet bij komt word dat opgeslagen als buikvet of ook vet rond je armen want heb nu echt gewoon botten met huid eromheen dus een beetje vet aan mn armen kan geen kwaad.

    Ik zie graag een reactie

    Alvast bedankt

    Reactie
    #4

    Belangrijk is vooral om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Snelle koolhydraten lijken bij dunne mensen andersom te werken dan bij gezette mensen. Beter dus geen stapels brood of witte pasta. Je zou bijvoorbeeld pasta van peulvruchten kunnen nemen, waar wat meer eiwit in zit. Misschien wat voedingssupplementen om je zenuwstelsel te voeden, zoals magnesium en vitamine B.

    En advies vragen aan een diëtiste kan verstandig zijn. Of een orthomoleculair therapeut, die ook naar je voedingspatroon kijkt. Wat lichaamsbeweging betreft zou ik zorgen voor rustige bewegingen.

    Reactie
Reageer op: Bulken/Aankomen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief