Zoeken Vraag het forum

Hoe gezond is het drinken van groentesap?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik drink met regelmaat biologisch groentesap, daarvan heb je 750 ml flessen en vaak drink ik uit persoonlijke gewoonte alles in 1 keer.

Wat zit in de specifieke sap die ik drink: (alleen puur sap zonder toevoegingen)
    rode bietensap, tomatensap, wortelsap, knolselderijsap, zuurkoolsap, komkommersap, uiensap, citroensap, dillesap, gemengde kruiden, zout

(merk Bountiful en drink meerdere soorten niet alleen deze maar de hoofdeigenschap is dus dat het meerdere sappen van allerlei groenten per variatie bevat)

De vraag;
    1: heeft het drinken van een combinatie groentesappen in deze vorm (dus omdat het zonder toevoegingen is krijg je van elke groente netto nogal wat ml’s sap binnen) positieve effecten op de gezondheid
    2: is er iemand die negatieve effecten kent van één van genoemde groentesappen in het voorbeeld van ingredienten die ik noem als eentje uit die productlijn (benieuwd omdat dit degene is die ik het vaakst haal)

Of is er van een genoemde groente bekend dat het ongebruikelijk is dat daar sap uit gemaakt wordt, waardoor bepaalde stoffen in overvloed aanwezig zijn en negatieve uitwerking kennen.

Daarnaast, is het schadelijk om een portie zoals ik (dus de 750ml of een halve liter) van dit groentesap op te drinken, stel bijv er zitten grenswaarden aan negatieve effecten op de bepaalde sappen die erin zitten.
    Voedingswaardetechnisch zit er maar 3 gram suiker in per 100ml en amper calorieen dus dat zou geen ongezond aspect zijn.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je kunt ook met gezonde dingen overdrijven.
    Het heeft wel invloed op de werking van de darmen. Zeker als je 750 ml achter elkaar drinkt.
    Het zou beter zijn om het over de dag te verdelen. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde om dat in een keer te drinken.

Reageren
    Anoniem

Ik kan die gewoonte wel aanpassen inderdaad.
    Wat voor een werking op de darmen zou het kunnen hebben, meer specifiek?

Reageren
    John (moderator)

Een te snelle darmpassage..Dat kan minder opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben

Reageren
    Anoniem

Blijft zo’n effect de hele dag, of een aantal uur tot de groentesap zelf verwerkt is?

Reageren
    John (moderator)

Als je darmen gewend raken blijft dat de hele dag

Reageren
Reageer op: Hoe gezond is het drinken van groentesap?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.