Beste forumlezers,
Ik hoop dat jullie hier wat over kunnen zeggen (uiteraard is naar de huisarts gaan het beste, maar wil niet voor ieder dingetje erheen). Ik probeer het daarom eerst even hier.
Het zit namelijk zo: Ik ben 23 jaar en heb altijd rond de 68 kilo gewogen (lengte: 1,77). De ene keer 71 en soms een uitschieter naar 66, maar verder altijd rond die 68.
In de afgelopen maanden ben ik echter veel aangekomen, ik zit namelijk nu op de 79 kilo. Ik ben hetzelfde blijven eten (eet altijd gezond en gevarieerd, maar af en toe ook wel een stukje chocola of uiteten o.i.d.).
Verder sport ik veel. Zo'n 2 tot 3 keer in de week, vrij intensief op een goed tempo. Voornamelijk tennis, maar ook af en toe hardlopen en zwemmen.
Een aantal jaar geleden heb ik een 'op hol geslagen' schildklier gehad. Deze was veel te snel. Na wat medicijnen is alles volgens de dokter alweer jaren stabiel. Een 2 a 3 maanden geleden ben ik nogmaals getest op de schildklier en deze bleek volgens hem goed te zijn. Ik zat er wel om reden dat ik erg vermoeid was, veel hoofdpijn, gewichtstoename e.d. Het bleek volgens hem het premenstrueel syndroom te zijn.
Kan PMS een reden zijn voor bijna 12 kilo aankomen? Ik merk wel dat ik soms wat vocht vast houdt, maar zoveel? Ik probeer het nu met teunisbloemolie en visolie te verlichten. Voor de hoofdpijnen werkt het goed, maar voor het gewicht.. zucht..
Vroeger ben ik aan de pil geweest, maar deze slik niet meer. Vorig jaar nog wel de prikpil geprobeerd, maar ook dat resulteerde in grote stemmingswisselingen en huilbuien. Daar wil ik echt niet meer aan! Maar soms twijfel ik wat ik dan liever heb.. die PMS of toch weer aan de pil.. Kortom, ik dacht zelf misschien aan een hormonale disbalans, mja dat duurt dan toch al vrij lang.
Het meeste baal ik ervan dat mijn kleding gewoon niet meer goed, maar vooral niet meer lekker zit. Zo strak.
Iemand hier ervaring mee?
Ik waardeer jullie reacties!
Ik vergat erbij te vermelden: de gewichtstoename zit met name op de billen/bovenbenen, maar laatste tijd ook erg in de buik. Rond me nek lijken juist steeds meer botten te zien zijn, dus het gewicht zit niet heel mooi verdeeld.
12 kg door PMS bij een onveranderd voedingspatroon lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Je schildklier is dan meer voor de hand liggend. laat bloedonderzoek naar de schildklierwaarden doen.
De pil zou eventueel wel een oplossing kunnen zijn voor de PMS..
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!