Zoeken Vraag het forum

Acai bessen en toegevoegde ingredienten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo!

Een aantal dagen geleden heb ik een doosje acai bessen capsules besteld. Nu ben ik alleen een beetje sceptisch over de inhoud van de capsules. Ik wil namelijk wel precies weten wat ik slik, anders stuur ik de bestelling retour. Op de verpakking staat dat het gaat om een menging van gevriesdroogde biologische acai bessen, rijstmeel, magnesiumstearaat (E572), stearinezuur (E570) en siliciumdioxide. Ik ben er dus bekend mee dat het hier niet gaat om pure acai bessen.. erg jammer opzich, maar vroeg me daarnaast af of de toegevoegde ingrediënten schadelijk zijn en/of het effect van de acai bessen juist ontkracht.

Iemand die bekend is met deze ingrediënten? Wat kun je erover vertellen?

Alvast bedankt!

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Magnesiumstearaat (E572): Wordt ook wel ‘octadecaanzuur, magnesiumzout’ genoemd. Het is wit van kleur en is een vaste stof bij kamertemperatuur. Het heeft de chemische formule Mg(C18H35O2)2. Het is een zout met twee equivalenten stearaat (het anion van stearinezuur) en één magnesiumcation (Mg2+). Het is een langketenig vetzuur dat van nature voorkomt in vlees, chocolade en kokosolie. Deze chemische verbinding wordt het meest gebruikt als additief voor levensmiddelen of als farmaceutische hulpstof met het E-nummer E470b. In snoepgoed en voor gebruik in cosmetica (babypoeder) heeft het E-nummer E572. Magnesiumstearaat wordt gemaakt door het hydrogeneren van palmolie of katoenzaadolie en maakt het een effectief smeermiddel bij de productie van supplementen. Dit is ook de reden, dat het aanwezig is in veel voedingssupplementen. Magnesiumstearaat kan een filmpje vormen om andere bestanddelen in tabletten waardoor de hardheid van de tablet vermindert en de tijd verlengt voordat de tablet uit elkaar valt. De antistollingseigenschappen in magnesiumstearaat maken het een veelgebruikt ingrediënt in cosmetica, omdat het helpt voorkomen dat producten zoals foundation, lipgloss en mascara scheiden in vloeistof en olie. Het wordt ook gebruikt in parfums, deodoranten en haarverzorgingsproducten. [b]De Food and Drug Administration (FDA) stelt; dat magnesiumstearaat gebruikt als ingrediënt in voedingssupplementen en levensmiddelen niet wordt geassocieerd met enige gevaren voor de volksgezondheid en wordt algemeen erkend als veilig.[/b] Het wordt ook gebruikt als stabilisator, verdunningsmiddelen en oplosmiddel en emulgator voor kunstmatige zoetstoffen en snoepgoed. Het elementaire Mg-gehalte varieert gewoonlijk van 4,0% – 5,0%.

Stearinezuur is eveneens een vetzuur dat als antiklontermiddel wordt toegevoegd

Siliciumdioxide:
    Kiezelzuur, kwarts, silica
    Herkomst:
    Verkregen uit zand.
    Functie en eigenschappen:
    Het wordt gebruikt als anti-klontermiddel, als klaringsmiddel bij wijn en bier en ontschuimingsmiddel.
    Producten:
    Vele droge producten.
    Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
    Geen vastgesteld.
    Bijwerkingen :
    Geen bekend.

Ze hebben verder geen nadelige werking op de acai bessen en zijn veilige in Europa toeglaten toevoegingsmiddelen

Reageren
    Anoniem

Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Erg duidelijk en informatief, hier kan ik wat mee!

Reageren
Reageer op: Acai bessen en toegevoegde ingredienten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.