- Tonnie11 juli 2025 om 21:39
Ik slik medicijnen die als bijwerking hebben dat je aankomt. Op het moment blijf ik redelijk stabiel in gewicht maar ik zou graag weer terug gaan naar m’n oude gewicht. Ik eet ongeveer 2000 cal. Iemand tips
6 reactiesReagerenSuus11 juli 2025 om 21:57Ik zou het met een diëtist bespreken.
Reageren
Die kan je helpen om een voedingspatroon te vinden waarin je wel al je benodigde voedingstoffen binnen krijgt en toch een calorie tekort kunt aanhouden om af te vallen.
Hoeveel calorieën je nodig bent, is uiteraard afhankelijk van hoeveel je verbrandt op een dag.
Ben je erg actief/sportief, kan een te laag aantal calorieën ook zorgen dat je niet afvalt.
Ben je juist inactief, kan een standaard calorie inname zorgen dat je aankomtJohn (moderator)
11 juli 2025 om 22:072000 Kcal is niet veel, maar dan hangt het er wel vanaf wat je dan eet. Als die 2000 Kcal vooral uit suikers en vetten bestaan zet het geen zoden aan de dijk. Daarnaast is sporten/bewegen ook belangrijk
ReagerenTonnie12 juli 2025 om 09:12Ik eet smorgens en in de middag yoghurt zonder suiker en in de avond warm eten dat varieert maar dat wel zacht is omdat ik iets mankeer aan m’n kaak waardoor ik geen hard en taai voedsel kan eten. Bijna geen vlees omdat ik dat niet kan kauwen. Als tussendoortjes zacht fruit. O,ja en ik heb ook nog een gluten intolerantie
ReagerenSuus12 juli 2025 om 09:31Een diëtist kan je helpen om gezonde maaltijden samen te stellen, met voedingsmiddelen die je wel kan en mag eten of hoe je voedsel kunt klaarmaken zodat je het wel kunt eten.
Reageren
Het gaat niet alleen om de suikers, maar ook bijvoorbeeld vetten.
En daarnaast is het belangrijk dat je niet te eenzijdig eet, om tekorten te voorkomen.
Ik raad je echt aan om naar een diëtist te gaan, want een dieet van yoghurt en warm eten klinkt niet ideaal.
Niet alleen om af te vallen, maar überhaupt niet!
De huisarts kan je naar een diëtist verwijzen.Tonnie12 juli 2025 om 10:45Dank je voor je reactie. Ik eet dit trouwens niet om af te vallen. Maar omdat glutenvrije crackers, brood en crusli gewoon niet gaan
ReagerenSuus12 juli 2025 om 11:32Misschien kan een diëtist je helpen aan nog andere alternatieven.
Reageren
En dan ook kijken naar de hoeveelheid calorieën die je inneemt en hoe je dat naar een calorie tekort kunt brengen om af te vallen, zonder nog meer in te leveren op essentiële voedingsstoffen.
Ik snap dat glutenvrij met een kauwprobleem extra lastig is, omdat die producten vaak nog brosser of droger zijn dan de gewone variant