- poelman29 juni 2010 om 15:02
Ik loop momenteel voor mn ziekte bij een homeopaat.Die heeft me vitamine B12 zuigtabletten voorgeschreven.Dit gaat om 1000mg per tablet.Dit is 100000% van de dagelijkse hoeveelheid.Ik moet er 2 per dag nemen..? Is dit nu gevaarlijk of niet .. ik lees hier verschillende verhalen over.Veel sites zeggen het is wateroplosbaar dus niet gevaarlijk andere zeggen weer dat je er ernstige klachten en zelfs kanker van kunt krijgen.Weet iemand hier een duidelijk antwoord daarop ?
6 reactiesReagerenAnoniem29 juni 2010 om 15:06Vitamine B12 of cobalamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 is voor opname in het lichaam afhankelijk van een stof (Intrinsic Factor, IF) die in de maag wordt gemaakt. Vitamine B12 is de enige in water oplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen.
De kans op nadelige gevolgen van grote hoeveelheden vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij personen die langdurig preparaten met hoge doseringen gebruikten. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maagdarmkanaal in het lichaam wordt opgenomen.
Reagerenpoelman29 juni 2010 om 15:19O ok bedankt voor je antwoord.Wat ik wel vreemd vind is dat op die site die je me geeft staat dat een man van mijn leeftijd 2,8 mcg per dag nodig heeft.Nu neem ik dus 2000 mcg (!) per dag.Er staat wel dat er een zeer kleine kans is op nadelige gevolgen en dat er geen gevallen bekent zijn maar toch vind ik de dosis wel erg hoog.Zal het vandeweek ook maar weer even overleggen met mn homeopaat aangezien ik dan weer een afspraak heb
Reagerenpoelman29 juni 2010 om 17:54Hieronder staat een stukje van die site en er staat dat het lichaam ervoor zorgt dat er niet teveel uit het maagdarmkanaal wordt opgenomen….maar ik neem zuigtabletten en die worden grotendeels via het mondslijmvlies opgenomen…ontstaat er dan geen probleem ?
Wat gebeurt er al je er te veel van binnenkrijgt?
Reageren
De kans op nadelige gevolgen van grote hoeveelheden vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij personen die langdurig preparaten met hoge doseringen gebruikten. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maagdarmkanaal in het lichaam wordt opgenomenJosée30 juni 2010 om 19:13Is het vitamine B12 tekort wel correct vastgesteld? Heeft de huisarts het foliumzuur, het MCV , en ijzer gemeten? Bovendien wordt B12 sublinguaal slecht geabsorbeerd.
Reagerenpoelman1 juli 2010 om 11:23Heb het jaren geleden laten testen toen zat ik net boven de ondergrens geloof ik.Mijn homeopaat geeft dit mij op basis van mn klachten.
Reagerensander17 februari 2011 om 17:59Te veel B-12 plas je uit, en injecties zijn beter dan pillen. Omdat je niks opneemt, neem je uit de pillen ook weinig op. Injecties krijg / zet je in een spier. Dan is de opname beter. Uiteraard is het zeer belangrijk dat je ook weet hoe het folium staat en hoe het, met het D3 is.
Reageren