Zoeken Vraag het forum

anticonceptie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hy , ik heb een vraag het gaat niet over mij maar over mijn vriendin.
    we zijn nog niet zo lang samen dus hebben nog maa een keer sex gehad. Toen hebben we wel een condoom gebruikt maar we waren wat onvoorzichtig maar ik denk of vermoed niet dat ze zwanger is . dus daar zit ik niet mee maar ze neemt de pil niet en ik denk dat het komt omdat ze epilepsie heeft ze neemt namelijk al 5 gram per dag en dat is veel . zou ze hierbovenop de pil mogen nemen of is er een andere manier van anticonceptie voor haar ? ik heb het onderwerp nog niet met haar kunnen bespreken maar ik geef veel om haar en wil z niet onder druk zetten daarmee….weet iemand hier meer over ?

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

5 gram per dag van wat?

Reageren
    Anoniem

dat weet ik niet zeker medicatie voor haar epilepsie …is een pil dan riskant en zouden we beter gaan voor en spiraaltje of prikpil ? anders vraag ik het eens na maar het is een vervelend onderwerp dat snapje wel …

Reageren
    John (moderator)

Sommige medicijnen tegen epilepsie verminderen de betrouwbaarheid van de pil, spiraal of prikpil. Dat zijn: carbamazepine, fenobarbital, fenytoïne, oxcarbazepine, perampanel, primidon, rufinamide en topiramaat. Het is dus belangrijk om te weten welk medicijn ze gebruikt.
    Pil, spiraal, nuvaring of prikpil maakt daarbij niet veel uit. Ze bevatten allemaal hormonen en zijn dan dus minder betrouwbaar.
    Een alternatief zou de koperspiraal kunnen zijn. Deze bevat geen hormonen.
    Het zou overigens geen vervelend onderwerp moeten zijn binnen een relatie. Het zijn dingen die je toch vrij met elkaar moet kunnen bespreken.

Reageren
    Anoniem

Dus het beste zou zijn een koperspiraaltje ? Kan je dit bij de huisarts laten doen ?
    en ik bedoel niet dat dat een vervelend onderwerp is maar ze heeft het wel lastig met haar epilepsie en daarom praten we daar minder over.

Reageren
    John (moderator)

Een koperspiraal zou dan de beste oplossing kunnen zijn.
    Niet alle huisartsen doen het. Soms wordt er doorverwezen naar de gynaecoloog. Maar dat is een vraag voor de huisarts. Maar nogmaals: het hangt van de medicijnen af. Er zijn ook medicijnen waar de pil wel mee gecombineerd zou kunnen worden.

Ik had vervelend onderwerp anders geïnterpreteerd. Excuus. Ik begrijp dat de epilepsie wel een vervelend onderwerp voor haar is.

Reageren
    Anoniem

ok ik wal eens nagaan wat ze neemt de namen die u vermeld had, zijn dat echt de namen van medicijnen of ingredienten ervan ? en geen probleem het ander moet inderdaad wel bespreekbaar zijn maar dat juist nog niet ..

Voor ik het vergeet echt bedankt ik zit met vee vragen en u heeft er al opgelost en als ik der vragen op het forum eens bekijk heeft u al veel mensen uit de nood geholpen in u eigen manier een held eigenlijk danku daarvoor !

Reageren
    John (moderator)

Geen dank. Graag gedaan. Daar is het forum voor bedoeld 😉
    De stoffen die ik noemde zijn de werkzame stoffen. Kijk als je kans krijgt gewoon even hoe de pillen heten. Ik kan je dan wel vertellen of er een van de genoemde stoffen inzit.
    Als er nog vragen zijn zie ik ze wel verschijnen.

Reageren
    Anoniem

ok dus ik heb het eens gevraagd en ze neemt keppra , depakine en lamictal en door lamictal zu ze een andere pil moeten hebben ?

Reageren
    John (moderator)

Lamictal is inderdaad een probleem. Dubbel zelfs.
    Hormonale contraceptiemiddelen kunnen invloed hebben op de werking van Lamictal en Lamictal op de betrouwbaarheid van de pil.

Dan blijft eigenlijk alleen maar de koperspiraal over, naast de vrouwencondoom.

Reageren
    Anoniem

ze zei dat ze het eens met haar moeder zou bespreken maar blijkbaar kan er toch een pil zijn die ze in het ziekenhuis moet gaan halen kan dit of gewoonweg geen optie ?

Reageren
    John (moderator)

Ik zou zo niet weten welde pil dat zou moeten zin.

Reageren
    Anoniem

ahn ok toch bedankt ik hoor het wel en laat misschien iets weten als er toch zoiets is want zo te horn aan de reden waarom de pil niet ziu werken zie ik niet waarom er een andere hormonale pil wel zou zerken ..

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan;-) Ik hoor het wel van je.

Reageren
Reageer op: anticonceptie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.