- anoniem10 mei 2017 om 22:43
hey,
Ik ben een meisje van 15 jaar en ik wil graag aan de anticonceptie. Vooral om mijn menstruatie te plannen want ik heb een cyclus van 42 dagen en dat is heel erg lang, en ik wil het liever kunnen plannen. Sinds kort heb ik ook een vriend (2 maanden) en als we een keer seks willen hebben vind ik het wel handig om sowieso beschermd te zijn tegen zwangerschappen.
Kan ik hiervoor gewoon de pil gebruiken of zijn er ook nog andere mogelijkheden? Elke dag een pil innemen is wel een hele opgave voor me haha.
mvg anoniem
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 mei 2017 om 23:07Er zijn zeker andere mogelijkheden. Bespreek ze met de huisarts, want daar moet je dan sowieso naartoe.
ReagerenCatootje10 mei 2017 om 23:53Bij een lange cyclus of onregelmatige menstruatie kan het slim zijn om wat te doen aan je hormoonhuishouding. Voor een goede hormoonwerking zijn allerlei stoffen nodig, vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. bij tekorten daaraan kunnen er ontregelingen optreden in je cyclus of menstruatie. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B/B12, vitamine D en E, omega 3, gammalinoleenzuur, lysine.
Ook kan er sprake zijn van insulineresistentie en oestrogeendominantie. Bij oestrogeendominantie is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron. De pil kan misschien wel zorgen voor wat meer regelmaat maar lost het eigenlijke probleem niet op plus dat het zorgt voor allerlei tekorten in je lichaam en die oestrogeendominantie verergert.
Goed om je te verdiepen in anticonceptiemethoden. Gebruik zelf een pessarium. Is een beetje in onbruik geraakt.
Reageren–13 mei 2017 om 19:0915? en dan al seks? je bent echt veel te jong voor mijn doen. maak eens de middelbare af ofzo, dit klinkt toch niet als een serieuze relatie in die tijd.
Reageren