Home / Anticonceptie & abortus / te laat voor mornig after pil
Hallo
Ik heb een groot probleem. Ik had donderdag mojn laatste pil uit mijn strip genomen en die avond seks gehad maar condoom isbgescheurd. Nu vond ik geen apotheek en dus geen morning after pil. Het is nu zondag en nog altijd geen bloedverlies.. Wat moet ik doen om niet zwanger te zijn????
Waarom denk je zwanger te kunnen zijn als je de pil gebruikt?
Als je de pil regelmatig en op tijd neemt en er geen overslaat, ben je ook in de stopweek volledig beschermd. dus de condoom was niet echt nodig geweest en de MAP al helemaal niet. Het is best mogelijk dat je doorbraakbloeding iets later komt. Ook door de stress die je hierover hebt kan dat worden veroorzaakt.
Gewoon even afwachten....
Er is dus meer kans dat ik niet zwanger ben dan wel? Wat bedoel je met op tijd nemen? Ik neem de pil iedere dag maar geen vast tijdstip...
Ik acht de kans op een zwangerschap nagenoeg nihil.
Het is overigens wel de bedoeling dat je pil met regelmaat en op tijd neemt. Daar kunnen dan wel 1 of 2 uurtjes verschil in zitten, maar geen hele dagen. Dus niet de ene keer 's morgens nemen en de andere keer 's avonds.
Ook gedurende de stopweek ben je dan volledig beschermd en is de kans op een zwangerschap juist het allerkleinst.
Oke, dank je, ik hoop echt dat u juist bent. Zou ik morgen nog voor de zekerheid een morning after pil halen? Dat moet genomen worden binnen de 72u en dus is morgen mijn laatstr dag!
Ik denk echt niet dat je die nodig hebt hoor.
Ik zit nu al in de helft van mijn stopweek en nog altijd geen bloedverlies.. Hoe weet ik zeker dat ik niet zwanger ben? Hoe kan ik mss mijn bloedverlies in de hand werken?? Alvast bedankt voor al je antwoorden Tandor want ik ben echt bang
Je kunt je bloedverlies niet in de hand werken. Dat gaat niet. Gewoon even rustig afwachten. Door de stress die je nu hebt kan het zijn dat je bloeding nog later komt of zelfs uitblijft in de stopweek en daarna pas komt.
Je kunt natuurlijk een zwangerschapstest doen.
Vanaf wnr heeft een zwangerschapstest een betrouwbaar resultaat?
Het uitblijven van je doorbraakbloeding kan in principe niet daardoor worden veroorzaakt. Ik zal je uitleggen waarom niet.
Je hebt donderdag seks gehad. De spermacellen hebben 2-3 dagen nodig om in de eileider terecht te komen en daar de eicel te bevruchten. Vervolgens daalt de bevruchte eicel verder via de eileider naar de baarmoeder. Daar vindt dan de innesteling plaats. Dat duurt ook nog eens tussen 3-6 dagen. Pas daarna zou een menstruatie worden uitgesteld.
Even samengevat:
donderdag seks
Zondag eventueel de bevruchting
Tussen woensdag en zondag(komende week) de innesteling
Dan zou de volgende doorbraakbloeding, dus over 4 weken pas wegblijven.
Dit is dus van toepassing wanneer je de pil NIET zou slikken. Bovendien zou de eisprong dan ergens tussen de 11de en de 16de dag van de cyclus plaats vinden.
Omdat je de pil trouw slikt en er geen bent vergeten, vindt er bij jou dus geen eisprong plaats en kan het eitje dus ook niet worden bevrucht.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!