Home / Anticonceptie & abortus / Klachten mirena spiraal
Hoi
Ik heb sinds een week een mirena spiraaltje. Het zetten was al geen pretje, ik viel zelfs bijna flauw en werd op een ziekenhuisbed gelegd.
Maar goed, ik heb nu dus nog steeds erge buikpijn (alsof ik ongesteld ben) en bloed nog best wel erg.
Nou is natuurlijk het spiraaltje wel gezet tijdens mijn ongesteldheid, maar daar moet het niet mee te maken hebben aangezien dat al meer dan een week geleden is dat die begonnen is.
Nu was mijn vraag dus of dat iemand die zelfde ervaringen heeft en weet of ik hier mijn gynaecoloog voor moet bellen?
Uit de bijsluiter van de mirena spiraal:
Onregelmatig bloedverlies (‘spotting’), onregelmatige menstruatie of meer of minder vaginale afscheiding dan normaal, vooral aan het begin van de behandeling. Bij één op de vijf vrouwen komen de menstruaties juist minder vaak of stoppen zelfs geheel. Als u last blijft houden, raadpleeg dan uw arts. Als het spiraaltje is verwijderd komt de normale menstruatie meestal snel weer terug, tenzij men in de menopauze is.
Rugpijn en/of buikpijn gedurende de eerste maanden. Bij aanhoudende krampende pijn de arts waarschuwen. Mogelijk wordt het spiraaltje door de baarmoeder uitgestoten. In ernstige gevallen kan de arts het nodig vinden om het spiraaltje te laten verwijderen.
Infecties in de baarmoeder, eileiders of eierstokken, vooral gedurende de eerste drie weken na plaatsing. Vrouwen die een spiraaltje dragen, hebben een verhoogde kans op een dergelijke infectie. Dit geeft een risico op onvruchtbaarheid in de toekomst. Bij een verhoogde afscheiding uit de vagina moet u uw arts raadplegen. Uw arts kan een behandeling met een antibioticum voorschrijven.
Ik heb die hele bijsluiter niet gehad..
Maar in ieder geval hartstikke bedankt dus!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!