Spiraaltje verwijderen? Misschien andere anticonceptie?

Online ZorgZus

Goedemiddag allemaal,

Ik ben 19 jaar en heb ruim 6 maanden het mirena spiraaltje, en ik heb erg veel bijwerkingen.

Is het beter als ik het spiraaltje laat verwijderen? Of moet ik misschien nog een tijdje wachten voordat ik naar de huisarts ga?

Mijn huisarts heeft deze aangeraden om PCOS en endometriose(nog niet vastgesteld) symptomen te behandelen. Ik merk na een half jaar bijna geen verbetering qua klachten. De menstruatie is binnen 4 weken na het plaatsen gekomen en daarna 2 maanden niet geweest.

Na 2 maanden toch weer ongesteld geworden en ook een beetje regelmatig gelukkig, maar helaas zijn de menstruatiekrampen en bloedverlies nog steeds zo erg dat ik flauwval, en de week voor en een paar dagen erna nog erg veel pijn heb.

De andere bijwerkingen zijn ook erg vervelend, ik heb erg veel last van migraineaanvallen en ze lijken ook anders te gaan; nu zie ik met beide ogen wat wazig of veel rare vlekjes en kleuren, terwijl het eerst aan een oog was. Ik ben erg duizelig en ik merk ook dat ik aan een kant minder kracht heb en aan diezelfde kant tintelingen voel. Ook duurt de migraineaanval en alle fases langer waardoor ik de afgelopen 6 maanden veel last had van migraine of gewoon niet zo fit ben omdat ik moet herstellen van de migraine aanval. Ik ben erg moe en ik heb last van verminderde eetlust, angst en depressie wordt erger, flinke moodswings.

Ik heb ook veel ongewenste gewichtstoename en haargroei sinds ik het spiraaltje heb. Ik moet echt weinig eten en veel sporten van de huisarts als ik wil afvallen en van pcos af wil komen maar dat lukt niet door alle bijwerkingen en klachten. Dit had ik ook met de pil die ik hiervoor anderhalf jaar geslikt heb, en ook met de pleister die ik daarvoor 3 of 4 maanden had.

Ik wil over 3 jaar gaan proberen om zwanger te worden en ik vraag me af wat ik tot die tijd het beste kan gebruiken om van pcos af te komen. En ik begin me nu ook af te vragen of hormonale anticonceptie wel goed is voor mij.

Met vriendelijke groet,
    Jamie

Reageer

"Mijn huisarts heeft deze aangeraden om PCOS en endometriose(nog niet vastgesteld) symptomen te behandelen. " Ik denk dat het dan toch verstandiger zou zijn om naar een gynaecoloog te gaan voor onderzoek

Reageer

Het is anticonceptie en geen medicijn. Beter wat doe aan oorzaken, zoals voedingspatroon en tekorten aan voedingstoffen. Een natuurgenezer kan naar je hele gezondheidssituatie kijken. bij ernstige klachten natuurlijk wel naar je huisarts. Had zelf een pessarium tijdens mijn vruchtbare jaren. Omdat de pil en spiraal en ook pleister ontregelend werken op je hele lichaam is het zeker zaak om je gezondheid een handje te helpen.

Reageer

Hallo, bedankt voor de reacties!

Ik ben begin dit jaar bij een gynaecoloog geweest voor de klachten, toen is pcos vastgesteld en heeft ze mij gezegd dat ik de pil (Die me al veel klachten gaf) weer moet slikken na een stop van 4 maanden.
    Daarvoor slikte ik hem bijna een jaar.

Ik zei al dat ik deze pil absoluut niet meer wil slikken omdat ik zoveel last heb van de bijwerkingen maar ze zei dat ik gewoon even moet doorbijten en dat die bijwerkingen eigenlijk maar 3 maanden duren, niet een jaar, dus volgens haar is het gewoon m'n eigrn schuld dat ik last heb van de bijwerkingen.

Ik vroeg haar of ze meer onderzoek kan doen naar de endometriose klachten en ook naar de oorzaak van pcos kon kijken maar dat wilde ze niet omdat er van endometriose niks op de echo te zien was .

Achteraf zei ze wel dat de verklevingen en littekenweefsel nooit op een echo zichtbaar zal zijn. Volgens haar heb ik pcos omdat ik volgens haar lui en dik zou zijn maar dat lijkt me sterk, aangezien ik nog een redelijk gezond gewicht had toen ik al een tijdje last had van de pcos klachten.
    Ze vond verder onderzoek naar endometriose ook onnodig omdat ik weer de pil ga slikken. Ik voelde me niet op mijn gemak bij haar en ze nam mij ook niet serieus.

In februari en april ben ik weer naar een gynaecoloog gegaan, en toen hebben ze andere dingen tegen mij gezegd.
    Hij zei dat pcos niet door overgewicht komt omdat hij ook genoeg dunne vrouwen met pcos heeft geholpen. Op de echo's heeft hij ook kleine afwijkingen gezien(wat er precies aan de hand was wisten we niet) en hij vond het ook erg vreemd dat ik van de vorige arts de pil moest slikken terwijl ik daar zo ziek van werd.

Hij heeft me uiteindelijk het spiraaltje aangeraden omdat er minder hormonen in zitten. Ik ben daarna bij de huisarts geweest om het nog eens met haar te bespreken en ook voor het plaatsen.

Sorry voor het lange verhaal maar moet het even kwijt en ik weet ook niet meer wat nou het beste is. Ik denk dat ik toch maar contact op neem met de huisarts, aangezien zij het spiraaltje heeft geplaatst.

Groet, Jamie

Reageer
Reageer op: Spiraaltje verwijderen? Misschien andere anticonceptie?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief