- Karin199518 mei 2018 om 18:39
Beste mensen,
Ik heb ondertussen al 6 jaar een mirena spiraal.
Een jaar geleden heb ik een nieuwe spiraal laten inbrengen en sindsdien heb ik af en aan te maken gehad met allerlei vreemde klachten. Het heeft een jaar geduurd voor ik de link kon leggen tussen het spiraaltje en mijn problemen.Ik schrijf dit bericht omdat ik benieuwd ben of mensen zich in mijn verhaal herkennen. Geen enkele dokter is er tot nu toe in geslaagd om mij te vertellen wat de oorzaak is van mijn problemen. Op zeer veel getest, waaronder auto-immuunziekte, soa’s, vitaminetekorten noem het maar op.
Gistermiddag kreeg ik weer even hoop. Ik bezocht een dermatoloog, ze keek naar mijn huid en vroeg mij direct of ik een mirena spiraal als anticonceptiemiddel gebruik. Ze wees mij er op dat ‘mijn lichaam uit balans is’ door dit spiraaltje.
Een opsomming van mijn klachten:
* Sombere stemming, zeer gevoelig voor stress en angst (al vanaf het eerste spiraaltje, dus al 6 jaar gaande).
* Zeer vette gezichtshuid (al vanaf eerste spiraaltje, dus 6 jaar gaande).
* Pijnlijke onderhuidse ontstekingen op het gezicht, acne (al vanaf eerste spiraaltje, maar de hevigheid en veelheid varieert).
* Pijnlijke onderhuidse ontstekingen op de hoofdhuid (sinds spiraaltje 2).
* Veel jeuk op de hoofdhuid, hevigheid varieert, het ene moment niet of nauwelijks aanwezig en het andere moment wel aanwezig (al vanaf het eerste spiraaltje, dus al 6 jaar gaande).
* Seborroïsch eczeem (ontstaan door de overmatige talkproductie op mijn gezicht, sinds spiraaltje 2).
* Oogklachten, droge ogen en zeer pijnlijke ogen en lichtgevoelige (ontstaan sinds spiraaltje 2).
* Haaruitval, snel dunner wordend haar (sinds spiraaltje 2).Ik ben van plan mijn spiraaltje te laten verwijderen. Daarom vroeg ik mij af of er hier vrouwen aanwezig zijn die dit al hebben laten doen. Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is geweest. Het is makkelijk om negatieve verhalen te vinden online, maar ik veronderstel dat de mensen die niet of nauwelijks problemen hebben ondervonden minder snel van zich zullen laten horen. Daarnaast ben ik uiteraard ook geïnteresseerd in de mogelijke bijwerkingen van het verwijderen, dan kan ik mij daar in ieder geval mentaal op voorbereiden.
Ook ben ik nieuwsgierig welk alternatief voor het spiraaltje jullie mij eventueel aanraden (ik begrijp natuurlijk ook dat geen enkel anticonceptiemiddel zonder bijwerkingen is).
Kortom: laat het me weten.
6 reactiesReagerenCatootje19 mei 2018 om 06:11Kunstmatige hormonen werken ontregelend op je eigen hormoonhuishouding en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen en mineralen in je lichaam, waaronder zink. Denk naast een condoom ook aan een pessarium als hormoonvrije anticonceptie. Een koperspiraal verhoogt het koperniveau in je lichaam, waardoor het ook minder aan te bevelen is.
ReagerenKarin199519 mei 2018 om 10:03Merci catootje!!
ReagerenCatootje20 mei 2018 om 03:41Ja, dank je. Een spiraaltje schijnt ook nog het cortisol te verhogen in je lichaam, wat op zich al klachten kan geven. Heb zelf jaren geleden een pessarium genomen omdat ik niet tegen de pil kon. Je moet er even handigheid in krijgen maar dan geen hormonengeknoei en je voelt meer dan met een condoom. OOk  hoeft niet, zoals een condoom op het moment suprême omgedaan te worden.
ReagerenKatleen30 oktober 2022 om 10:34Beste Karin
Ik ben heel nieuwsgierig naar het verdere verloop van het al dan niet verwijderen van je spiraal. Ikzelf heb nl ook heel droge, pijnlijke en lichtgevoelige ogen na plaatsing spiraal.
Reageren
Ik hoor het graag.
Bedankt.
Groeten
KatleenLaura1 december 2024 om 19:17Ik heb sinds het plaatsen van het spiraal ernstige eczeem gekregen ,ook ik heb de mirena . Maar ik heb endiometiorse dus zomaar verwijderen ben ik nog niet heel kapot van .
ReagerenDaphne11 december 2024 om 09:22Ik heb mijn spiraal 2 dagen geleden laten verwijderen.
Reageren
Had afgelopen weekend zoveel menstruatiekramp. Daar kon geen ibuprofen + paracetamol tegenop. Heb niet echt een positieve ervaring gehad met de kyleena helaas. Last van migraine en ik had ook het idee dat ik hem voelde zitten. Het was echt een opluchting toen hij eruit was maandag. Plaatsen was een hel en heb er een trauma aan over gehouden, waardoor ik heel erg op zag tegen het verwijderen. Maar dit was een korte steek en trok gelukkig erg snel weg. (Met het plaatsen heb ik een hele dag op bed gelegen) Ik heb er geen spijt van dat ik hem heb laten verwijderen. Ik had wel iets gelezen over de grote schoonmaak en dat is denk ik wel nu begonnen, maar dit kan ook zijn omdat ik al ongesteld was. Heb ook nog af en toe dat mijn buik gevoelig is, maar dat zal vast snel over gaan.