Zoeken Vraag het forum

probleem mt pil, sinds kort spiraaltje, opeens heftig bloedverlies

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste allemaal,
    ik heb ongeveer 4 jaar prettig de pil geslikt, na die 4 jaar heb ik vrijwel 2 jaar lang dagelijks bloedverlies gehad met onduidelijke reden. Ziekte was min of meer uitgesloten.. ben toen overgestapt op een zware pil. Dit ging even goed maar op een gegeven moment was het weer raak.. weer onduidelijke bloedingen elke dag opnieuw. Ik ben in november dan eindelijk gestopt met de pil; voor mij werkt het niet meer. Het probleem zou zijn dat mijn lichaam gewend was aan de pil-hormonen en daardoor geen (voldoende) dikke baarmoeder slijmvlieswand aanmaakte. Dat resulteerde dus in het dagelijkse bloeden door hoesten of wat dan ook – het brokkelde om het minste geringste af en kwam naar buiten.

Begin februari heb ik een mirena spiraaltje geplaatst, eerste 2 dagen na het plaatsen had ik nergens last van. De derde dag begon ik weer te bloeden, niet veel.. inlegkruisje was genoeg. Dit heeft drie weken aangehouden waarvan 2 weken hevige krampen en dagelijks pijnstillers geslikt om de dag door te komen. Na 3 weken bloedverlies waarvan 2 weken veel kramp is dit ook opgehouden: helemaal goed dacht ik.
    Twee weken geleden heb ik mijn eerste menstruatie gehad met het spiraaltje, dit was ook weinig bloedverlies, wel wat krampen maar goed, menstruatie blijf een menstruatie, relatief geen problemen gehad. Ik heb dus inmiddels ongeveer 1,5 maand het spiraaltje en het zag er goed uit.
    Gisteren en vandaag echter uit het niets heftige krampen, vandaag weer pijnstillers geslikt, heel veel bloedverlies (excuses voor de details, maar:) bruin, dik slijm met heel veel klonten. Echt heel veel. Veel meer dan wanneer ongesteld ben.
    Ik heb in deze 1,5 maand een keer seks gehad, zonder condoom verder omdat ik geen last meer had van het spiraaltje dus indruk had dat hij dan wel op zijn plek zou zitten en goed beschermt.

Door de vorm van het bloeden, de hevige krampen en gezien ik niet in een menstruatie-week zit vraag ik me af of ik misschien gewoon een miskraam heb? Of is het mogelijk dat het ene moment het spiraaltje goed zit en het andere moment je lichaam er toch weer slecht op reageert?

Ik heb maandag een afspraak om de ligging van het spiraaltje te laten controleren maar ik ben benieuwd of dit herkenbaar is voor iemand en dit ‘er bij hoort’, of dat ik misschien harder aan de bel moet trekken en eerder langs de huisarts moet?

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

In die mate zoals jij beschrijft hoort dat er niet bij. Ik vraag me dan ook af of het spiraaltje de juiste oplossing is. Het spiraaltje bevat in principe dezelfde hormonen als de pil. Ben je ook al eens bij een gynaecoloog geweest?

Reageren
    Anoniem

Spiraaltje geeft een veel lagere dosis hormonen af en deze komen alleen in je baarmoederzone terecht. Mijn dokter raadde me aan te stoppen met anticonceptie (pil, en dat heb ik dus ook gedaan 3 maanden, voordat ik een spiraaltje kreeg) zodat mijn baarmoeder weer in een ‘normaal’ ritme zou komen (dikker baarmoederslijmvlieswand). Dit is ook gebeurd, toen ik stopte met de pil zijn de bloedingen opgehouden. Ze zei dat spiraaltje wel ‘veilig’ is.

Ze heeft me ook aangeraden, toen ik nog pil slikte, om een drie fase pil te overwegen. Deze zorgt er expliciet voor dat je slijmvlieswand aandikt en zo blijft. Maar dit werd me te veel.. een zware pil elke dag + nog drie extra pillen om die zware pil te ondersteunen !

daarom dus gestopt en nu spiraal.
    Ik heb mijn dokter gesproken en zwangerschapstest gedaan (negatief) en ze stelde me gerust dat het vrijwel zeker geen miskraam had kunnen zijn en dat door de spiraal mijn menstruatie beetje kan schuiven, dus wellicht was het wel mijn menstruatie..

het gaat nu weer goed met me, vrijwel bloedloos

wat een ramp om een vrouw te zijn..

Reageren
Reageer op: probleem mt pil, sinds kort spiraaltje, opeens heftig bloedverlies
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.