Home / Anticonceptie & abortus / Hoe groot is kans op zwangerschap?
Ik slik al jaren de pil. (13 jaar met tussenpozen dat ik een spiraal en staafje in arm probeerde).
Ik slik de pil door, meestal tot ik krampen voel of door mijn pil heen een bloeding heb, dan stop ik 1 week.
Nou stopte ik dus laatst tijdens mijn strip, en pakte dit ongeveer een week later weer op. Die strip bevatte echter maar een paar pillen, dus na die strip zou ik gelijk doorgaan met een nieuwe. Nou ben ik alleen helemaal vergeten die nieuwe strip neer te leggen, waardoor ik vorige week een aantal dagen de pil niet geslikt heb. Zaterdag dacht ik er ineens aan en heb ik meteen weer mijn pil genomen.
Echter, in die aantal dagen dat ik ze vergeten ben, heb ik wel onveilige seks gehad met mijn partner.
Ik weet dat als ik het zeker wil weten ik binnenkort even moet testen, maar ik stress hem redelijk erom, dus wil hier alvast peilen hoe reeel/groot de kans is dat ik hierdoor zwanger zou worden? Is die kans er überhaupt?
Er is een redelijke kans om zwanger te raken
Zelfs als je al 13 jaar aan de pil zit? Zit de anticonceptie dan niet zo "in je systeem" dat je niet zomaar zwanger raakt door een paar dagen je pil te vergeten en daarna gelijk door te gaan met je strip?
Dat geldt ook als je al 13 jaar de pil neemt.
Is er ietswat uitgebreidere uitleg of onderbouwing mogelijk?
Het maakt niet uit of je de pil lang of kort gebruikt. Op het moment dat je pillen vergeet kan er spontaan een eisprong op gang komen en kun je zwanger raken als je onbeschermde seks hebt. Er is een uitzondering: Als je in de tweede week van de strip pillen vergeet is het niet zo'n probleem.
Waarom is het geen probleem als je in de tweede week een pil vergeet? In de eerste en/of derde week is dit wel een probleem??
In de tweede week is er een bepaald depot opgebouwd. dat is er niet in de eerste week of de derde week wanneer en een stopweek gehouden gaat worden.
Ik heb alleen niet echt een eerste of tweede week etc. Omdat ik altijd mijn pil doorslik tot een doorbraak, zoals laatst. Toen dus een kleine week gestopt en weer verder gegaan met de strip waar ik in zat. Ik gok dat daar nog een paar pillen inzaten. Toen had ik dus door moeten gaan met een nieuwe strip, maar dit vergat ik dus een aantal dagen. Ik heb geen idee of ik dus in mijn "eerste" week of "tweede" week na de stopweek die pillen vergeten ben..
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!