Home / Anticonceptie & abortus / Pil te vroeg ingenomen
Hallo,
Ik ben deze maand voor het eerst begonnen met het slikken van de pil. Ik dacht dat ik de pil op de vierde dag van mijn menstruatie voor het eerst had geslikt. Het bleek echter dat ik toch maar drie dagen ongesteld was. (Dit komt omdat ik meestal tussen de 3e en de 4e dag van mijn menstruatie even kort geen bloeding heb.) Ik heb hierdoor dus de pil eigenlijk een dag te laat geslikt en buiten mijn menstruatie om. 14 dagen later had ik seks met mijn vriend omdat ik dacht dat de pil na 7 dagen dan alsnog veilig is. Ik zit nu echter in mijn stopweek en ben nu, na 5 pilloze dagen, nogsteeds niet ongesteld geworden. Kan het zijn dat ik zwanger ben?
Als je met de pil start, moet je op de eerste dag van de menstruatie daarmee beginnen. Dan ben je vanaf de eerste dag beschermd. Doe je dat op een andere dag van de menstruatie, dan ben je de eerste 7 dagen niet beschermd.
Als je de eerste keer met de pil start, kunnen de bloedingen nog erg onregelmatig zijn. Dat zal nu dus ook het geval zijn. Gewoon even rustig afwachten.
Ik ben dus niet op een andere dag, maar gewoon buiten mijn menstruatie om begonnen. Geldt die 7-dagen regel dan ook gewoon?
Tandor , u zegt dat als je op de dag van je menstruatie weer begint met de pil slikken je meteen beschermd bent en als je later begint dat je de eerste 7 dagen niet beschermd bent.
Maar je moet de pil toch gewoon binnen 7 dagen geslikt hebben dan ben je toch gewoon beschermd , ook in de eerste week van je nieuwe strip ? Want ik slik de pil meestal de tweede dag van mijn menstruatie als het goed door gebroken is. Ik ben meestal na 4 dagen nadat ik mijn laatste pil in heb genomen ongesteld en dan op de 5e dag begin ik weer met mijn nieuwe strip , dat betekent dan toch dat je in de eerste week gewoon beschermd bent ?
Je moet goed lezen!
Bovenstaande vraag ging over het voor de eerste keer beginnen met de pil. Er staat: Ik ben deze maand voor het eerst begonnen
In jouw geval ben je gewoon beschermd. Waarom heb je zo'n korte stopweken? Stopweken duren in de regel 7 dagen.
Ja ik ben echt maar 3/4 dagen ongesteld. Maar ik weet nooit precies wanneer ik de pil weer moet nemen als ik bijvoorbeeld op dinsdag mijn laatste pil heb genomen , op welke dag moet ik dan weer beginnen met een nieuwe strip ? Gewoon weer op die dinsdag daarna toch ?
Heb ik nou kans om zwanger te zijn? Aangezien ik buiten mijn menstruatie ben begonnen met het slikken van de pil?
Een stopweek heeft 7 pilvrije dagen. Als je dus op dinsdag stopt, moet je op woensdag weer opnieuw beginnen. Als je de pil al langer slikt heeft dat met die menstruatie niets meer te maken. Als je de pil eerder weer begint met een nieuwe strip, zoals in jouw geval, maak je dus de stopweek korten (dan 7 dagen) dat is verder geen probleem. Je bent gewoon beschermd door de pil
Op de eerste dag van de menstruatie, of tijdens de menstruatie starten is alleen maar van toepassing, als je de pil voor de eerste keer begint te nemen.
Dit heeft voor mij niks te maken met de stopweek. Ben voor het eerst begonnen met de pil buiten mijn menstruatie om. Mijn vraag is wanneer je dan beschermd bent (dus als je voor het eerst begint, maar buiten de menstruatie om)
@ Roos
Sorry maar er is wat verwarring omdat iemand nog een andere vraag tussen door stelde. En nou is niet meer duidelijk welke antwoord voor wie was....maar doe vraag wad dus al beantwoord.
Als je met de pil start, moet je op de eerste dag van de menstruatie daarmee beginnen. Dan ben je vanaf de eerste dag beschermd. Doe je dat op een andere dag van de menstruatie, dan ben je de eerste 7 dagen niet beschermd.
Als je de eerste keer met de pil start, kunnen de bloedingen nog erg onregelmatig zijn. Dat zal nu dus ook het geval zijn. Gewoon even rustig afwachten.
Je bent niet echt buiten de menstruatie begonnen. De 4 de dag telt ook nog ook al is de bloeding dan gestopt.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!