- Sasha fierce3 februari 2017 om 08:41
Hallo!
Ik heb vorige week woensdag (de 25e) last van diarree gekregen. Dit heeft tot ongeveer zaterdag/zondag geduurd. Ik heb in die tijd wel gewoon mijn pil geslikt. Verder had ik wel altijd minimaal 9/10 uur na inname diarree, maar dan zorgt de diarree natuurlijk nog voor een verminderde inname.
Nu heb ik dus met m’n domme kop onveilig seks gehad met m’n vriend vannacht, en ik had er ook helemaal niet meer aan gedacht dat ik last van m’n darmen heb gehad vorige week. Nu lijkt het me uiteraard slim om een MAP te halen vanmiddag, maar ik loop dan een beetje vast met het slikken van de pil. Wanneer moet ik dan weer beginnen met slikken?Gisteren heb ik de laatste pil van de strip genomen, dus vandaag begint m’n stopweek. Normaal zou ik dan dus volgende week vrijdag weer beginnen met slikken. Moet ik dit gewoon aanhouden? Of moet ik op de eerste dag van m’n bloeding weer gaan slikken (omdat de MAP daar misschien invloed op kan hebben)? En vanaf wanneer ben ik weer beschermd dan? Een week na het slikken van de eerste pil van de strip?
Alvast bedankt!
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 februari 2017 om 11:08Omdat je gisteren ook de laatste pil hebt genomen en dus aan de stopweek bent begonnen, hoef je geen MAP te gebruiken. Gewoon weer op tijd met de pil starten. Je bent dan ook weer gewoon beschermd.
ReagerenSasha fierce3 februari 2017 om 11:16Dank je wel voor je reactie! Maar ik had begrepen dat mijn pil niet voldoende beschermt vanwege diarree toch? Ook al had ik er elke keer pas last van minimaal 9/10 uur na inname, dan kan het toch nog zo zijn dat het niet goed worden opgenomen in de darmflora? Zaterdag/zondag was ik weer beter, maar mijn diarree was er dus vanaf woensdag tot zaterdag/zondag. Vandaar dat ik een MAP wilde gaan halen!
ReagerenJohn (moderator)
3 februari 2017 om 11:46Dat klopt op zich wel, maar omdat je gisteren al de laatste pil had en dus aan de stopweek bent begonnen is dat geen probleem.
Als je er niet op gerust bent, kun je de MAP gebruiken. Begin dan wel weer op tijd met de pil maar houdt er dan ook rekening mee, dat de pil dan niet meer betrouwbaar is tot na de volgende stopweek.
ReagerenSasha fierce3 februari 2017 om 12:03Oké, en waardoor zou dat geen probleem zijn dan? Ligt dat aan het moment dat je diarree krijgt (als in 1e/2e/3e week van je pil)? Die van vorige week woensdag is dus als het goed is nog opgenomen, want woensdagavond begon het pas. In principe heb ik dus van donderdag tot zaterdag wellicht niet fatsoenlijk de pil opgenomen, en vanaf zondag tot en met gisteren wel weer. Ik “mis” dus laatste dag van tweede week en een deel van de derde week.
Dus bij het innemen van een MAP ben ik de hele strip na inname ervan niet veilig? Hoe zit dat precies?
Sorry voor de vragen, maar ik probeer een duidelijk beeld te krijgen hoe het precies in elkaar zit!
ReagerenJohn (moderator)
3 februari 2017 om 12:12Dat ligt aan het feit dat je een stopweek bent gestart. En daarna pas seks had.
Dus bij het innemen van een MAP ben ik de hele strip na inname ervan niet veilig Dat klopt helemaal.
ReagerenSasha fierce3 februari 2017 om 12:36M’n stopweek is vandaag gestart inderdaad, ik heb gisteren rond 1 uur m’n laatste pil genomen.
Aha, in mijn gedachte was het dus zo dat mijn pil niet fatsoenlijk was opgenomen van donderdag (26-1) tot en met zaterdag (28-1) en dat ik daardoor een week lang weer fatsoenlijk m’n pil moet slikken zodat het weer 100% betrouwbaar moet zijn. Maar dan zou ik dus tot en met deze zaterdag (4-2) moeten slikken totdat ik beschermd zou zijn (en dat haal ik dus sowieso niet vanwege m’n vandaag gestarte stopweek). Dan zou de seks van vannacht dus binnen die (in mijn (wellicht verkeerde) gedachte) onbeschermde week vallen. Maar ik zit dus helemaal verkeerd te denken? En ben dus in principe safe ondanks die paar dagen?
ReagerenJohn (moderator)
3 februari 2017 om 12:52Die een dag verschil zal het niet zijn omdat je nu een stopweek bent gestart
Reageren