- Tim20 mei 2011 om 08:14
Hallo ik ben Tim en ik zit nu in 6 vwo en ik zit midden in mijn examens. Net voor mijn examens had ik erg last van opgezwollen keel klieren waardoor het lastig was om the slikken zonder te vergaan van de pijn. Hier heb ik destijds (een week geleden) een amoxcilline kuur voor voorgeschreven. Deze werkte goed tegen de zwelling en pijn in mijn keel. maar direct na dat ik de kuur af gemaakt had, kreeg ik gedurende de nacht overal rode jeukende, inmiddels brandende, bultjes en vlekjes. Hierbij is vernomen dat ik een allergische reactie heb op de amoxcilline kuur. Het verbaast mij echter dat de reactie nu pas plaats vind omdat vele andere posts op dergelijke forums mensen beschrijven die direct of een dag later na het beginnen van zo’n kuur dit soort allergische reacties krijgen.
Mijn vraag is dus : waarom krijg ik na een week pas de allergische reactie?
Bij voorbaat dank voor de reacties en suggesties.
4 reactiesReagerenJonathan20 mei 2011 om 09:08Je spreekt eenvoudig over een allergische reactie, maar er bestaan verschillende soorten allergische reacties. Deze soorten reacties worden aangeduid met een type nummer, en worden gekenmerkt door onder andere het tijdstip van optreden na blootstelling met hetgeen u allergisch voor bent, in dit geval de amoxicilline. Allergische reacties zijn voornamelijk de typen I en IV, en bij u lijkt derhalve sprake te zijn van het type IV reactie, ook wel vertraagde type overgevoeligheid genoemd. Deze typen I en IV reactie staan helder beschreven op de Wikipedia over allergische reacties op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie
Als u verder nog vragen heeft, is er vast wel iemand die u weer verder kan helpen. In ieder geval van harte beterschap gewenst, en succes met uw tentamens.p.s. gaat u medicijnen studeren?
ReagerenAnoniem20 mei 2011 om 09:09Lees ook:
allergische reactie amoxicilline
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/196701-allergische-reactie-amoxicilline.htmlallergische reactie amoxicilline
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/196881-allergische-reactie-amoxicilline.htmlTim20 mei 2011 om 17:40@ jonathan
Indien uw laatste vraag/opmerking enig sarcasme bevat, wil graag even opmerken dat ik in mijn examen periode zit ( zoals eerder vermeld ); een erg drukke en spannende periode. Dus als ik van top tot teen onder de jeukende bultjes zit in deze periode, ben ik bang dat ik helaas niet alle informatie die beschikbaar was heb kunnen na gaan voor dat ik hier vriendelijk om een eventuele verklaring vragen. Dus mijn pardon daarvoor.
p.s. Indien het hier gaat om miscommunicatie en u geen sarcasme in de zin had, negeer dan wat ik heb geschreven. Zo niet, dan zou ik er u even op willen attenderen dat ik dit redelijk kinderachtig vind en dat het niet gewaardeerd wordt.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
ReagerenSanne21 mei 2011 om 13:00Hoi Tim,
Als je nu nog erge jeuk op je huid hebt, kun je bij de apotheek een verkoelende gel kopen of een crème/zalf met menthol. Dit hielp mij vroeger tegen de jeuk door Clamoxyl. Tegenwoordig krijg ik geen allergische reacties meer van Amoxilline, gelukkig. Laat de plekken desnoods aan de apotheker zien, misschien weet hij iets anders/beters?
Lukt het met de tentamens? Succes!
Sanne
Reageren