Zoeken Vraag het forum

Wanneer is ALCOHOL uit je bloed? (CBR)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Eduard33

@Neel
    Ok, in het onderzoeksrapport moet ook staan op basis waarvan dit misbruik in ruime zin is vastgesteld. Kun je de conclusie hier publiceren? Indien er alleen als motivatie gebruikt wordt dat je 1 keer bent aangehouden en hoge bloeddruk ga je een hele goede kans maken naar mijn mening bij het medisch tuchtcollege en de bestuursrechter. Of zijn er meer aanwijzingen neergezet?

Voor wat betreft misbruikers die wel mee mogen doen: Er is een motie in de tweede kamer aangenomen (motie de ROuwe en Monasch) die dit wel degelijk voorschrijft maar mogelijk wordt dit niet door het CBR zo uitgevoerd. Ook hier moet richting de heren Monasch en de Rouwe danwel juridisch mogelijkheden liggen.

Als ik in jou schoenen stond en alles was prima in het rapport dan ging ik er voor vechten. Die advocaten zijn de experts maar toen ik dit onderzocht wist ik meer over dit deel van de wet dan de advocaten die ik contacten.

Het is overigens wel degelijk zo dat je het eerste onderzoek in een keer door kunt komen en daar zijn ook voorbeelden van.

Eduard33

@syl
    Ik heb geen persoonlijke ervaringen hiermee maar kan aangeven wat ik van andere lotgenoten van je man heb begrepen:

allereerst: 5 weken stoppen met drinken is over het algemeen lang niet voldoende. Redelijk safe zit je met tenminste 3 maanden 0,0% alcohol. Dat kan hetgeen zijn wat misgegaan is.

vraag 1: Die kans is aanwezig. Echter, het CBR heeft soms nogal de neiging om te zeggen: CDT 5,8=misbruik en dan moet U weer een jaar lang recidief vrij zijn.

vraag 2: Zie ook vraag 1; na dit jaar mag je weer een psychiatrisch onderzoek doen. Of dat dan voor 5 jaar krijgen, of 1 jaar krijgen van het RBW weet ik niet zeker.

Succes

Reageren
    ex-CBR klantje

@ Neel,

Ik denk dat je redelijk kans maakt om direkt deel te kunnen nemen aan het ASP.

De vraag is of “misbruik in ruime zin” als geschikt of ongeschikt kan worden beacht. Dit kan ik niet beoordelen. Vroeger (in mijn tijd) had je twee keuzes.. ongeschikt of geschikt. Dus een jaar wachten of deel nemen aan EMA en dan klaar.

Omdat het ASP redelijk nieuw is, ben jij waarschijnlijk een van de eersten die in deze situatie terecht komt.

Sterkte Iig.

Reageren
    syl

neel & eduard super bedankt voor jullie antwoord!
    We gaan voor een herkeuring, ik laat tegen die tijd weten hoe het is afgelopen misschien hebben andere mensen er iets aan! mvg syl

Reageren
    neel

@syl
    Veel succes

@eduard en ex cbr klant (zo hoop ik over twee jaar ook te heten?
    Volgens mij moet ik ook gewoon het asp in gaan, alcoholmisbruiker of niet en als ik toch als misbruiker wordt neergezet dan nog een extra keuring, ik heb die wet nog even nagelezen die op 14 december goedgekeurd is.

Eduard@
    Bij de beschauwingen staat alleen dat er melding is van onderrapportage.ik heb duidelijk gezegd
    dat het best grote glazen waren.
    en dat ik staande bent gehouden met hoog prom. en dit kan duiden op tolerantie, maar ik heb gezegd en dit staat ook in het rapport dat ik heel ziek ben geworden.
    Dan dat er bij het psych/lich onderzoek alleen hoge bloeddruk is geconstateerd
    Dan staat er dat er niets bewezen kan worden, maar dat we de diagnose misbruik in ruime zin gesteld kan worden.
    dat het lab onderzoek geen aanwijzigen liet zien voor misbruik.
    Concluderend lijkt aannemelijk dat het misbruik is gestopt sinds 4 december 2011.

Reageren
    Eduard33

Hoeveel heb je gezegd dat je per week drinkt? Dat betekent dat de arts alleen op basis van 1 enkele aanhouding en hoge bloeddruk (wat door van alles en nog wat kan komen, al was het alleen maar de spanning) toch een diagnose stelt, namelijk dat je misbruiker bent, ook al is het in ruime zin (niemand heeft me ooit kunnen uitleggen wat “in ruime zin” voor medische betekenis heeft). Naar mijn mening zit hier een arts echt zwaar fout; volgens DSM IV ben je geen misbruiker en dat is wel de methode die gehanteerd moet worden. Zelf zou ik naar het medisch tuchtcollege stappen met deze slappe aanwijzingen. Hoe kun je nu zeggen er kan niets bewezen worden maar er is wel sprake van (continue) misbruik terwijl bijna alle bevindingen gestoeld zijn op 1 aanhouding. Met dit soort figuren is het triest gesteld met de nederlandse psychiatrische wereld.

Het is iig zwaar klote voor je. Als de minister netjes de wet zo heeft gemaakt zoals de tweede kamer voorgeschreven heeft dan moet je nu naar het ASP. Ik duim voor je.

Reageren
    neel

@Eduard

Bedankt voor je steun.
    Ik ben ook ook het zoeken geweest wat alcoholmisbruik in ruime zin betekent.
    De term wordt niet erkend in de wereld van de psychogerie maar is in het leven geroepen door het CBR. Deze term wordt gebruikt wanneer en geen aanwijzigigen zijn volgens de DSM-iv-tr methode, maar dat er wel aanwijzigen door middel van relevante gegevens of symtonen.

Het laatste jaar heb ik niet vaak gedronken en die avond had ik gewoon een uitspatting.
    Ik denk dat het daarop is gebasseerd, zo van hoe kun je nu niet veel drinken en toch met een hoog prom. zijn aangehouden.
    Spa rood kreeg hier al mee te maken tijdens het gesprek en zei het volgende:

“als je zegt dat je niet veel drinkt alleen op gelegenheden kijken ze bedenkelijk en vragen dan hoe het kwam dat je het op dat moment wel deed.
    snap dan ook niet als ze de coclusie klaarblijkelijk toch al hebben dat je voor een gesprek moet komen maar ja KASSA he”

Ben benieuwd of die al wat gehoord hebt.

Met andere woorden je zal wel tolerant voor alcohol zijn en het wel vaker doen.
    Op zich hebben ze hier wel een punt, maar ik ben niet aangehouden terwijl ik gewoon in de auto zat het ging bij mij helemaal mis, dus zo tolerant voor alcohol was ik niet.

Ik denk dat er drie opties zijn:

CBR neemt misbruik niet over en ik ga gelijk naar het ASP, wat denk ik niet het geval is.

CBR neemt misbruik aan en mag ik herkeuring aanvragen of na 4 december weer middels een EV.
    En als ik dan goed wordt gekeurd, (misschien keuren ze je dan weer af in ruime zin) dan nog twee jaar in het ASP en dan nog aan het eind een een herkeuring. En dan is het nog maar de vraag of je er van af bent. Misschien kunnen ze je dan nog jaren aan het lijntje houden.
    Als ik deze uitslag krijgt vraag ik geen herkeuring aan, maar zal ik het wel aan gaan vechten.
    Het meest voor de hand liggend is denk ik:
    Ze nemen misbruik over en ik mag het ASP in met daarna herkeuring en dan maar te hopen dat je er van af bent.
    Als ik was aangehouden met 1,3 prom. was ik het asp
    ook ingegaan, dus daar kom je nooit onderuit en dit staat ook in de wet.

Hoe gaat het nu in zijn werk.
    Ik krijg de voorlopige uitslag van het cbr en recht op herkeuring. Kan ik dan een bezwaarshrift indienen? En als ik dan de definitieve uitslag heb eventeel een klaagschrift indienen.
    Dan zal het wel een rechtszaak worden en als ik die verliest moet ik dan de kosten zelf betalen??

Wat het medich tuchtcollege betreft ik denk dat ik eerst eens ga afwachten wat het oordeel van het CBR is

Reageren
    neel

Zit hier een beetje in mezelf te lullen geloof ik haha.
    Ik vind misbruik in ruime zin nog steeds onduidelijk en heb het CBR eens gevraagd wat het nu betekend dat je op alle gebieden goedgekeurd wordt en je dan die diagnose krijgt.
    Kreeg ik het volgende antwoord:
    Dat komt omdat u aangehouden bent boven een bepaald
    prom. en nog geen jaar recidief (schrijf ik het zo wel goed) bent. Toen vroeg ik haar dus je wordt bij voorbaat al afgekeurd antwoorde ze: nee dat ik niet waar. toen zei ik maar dat zeg u net haha
    en toen flipte ik een beetje.
    Ik vroeg haar dan kan je toch beter een onderzoek doen na dat jaar antwoorde zei: Ja dat had u ook
    kunnen doen, toen u aangehouden bent heeft u misbruik van alcohol gemaakt en dan moet u een jaar recidief zijn.
    Dus Eduard wie zijn die voorbeelden dan die boven de 1,8 in een keer door de test kwamen.
    Heb haar ook nog gevraagd een test van 10 minuten zo vreselijk duur was, zei ze dat het kosten dekkend was, door o.a de hoge administratiekosten.
    het lab. en de arts. Ik zei maar die haar ik maar 1 minuut gezien, zei zij: die zijn heel duur hoor.
    Haha moest ik even kwijt en ik kom nu niet meer zo vaak op dit forum, ga een hobby zoeken of zo en af en toe eens op dit dorum kijken.
    Als ik de uitslag weet laat ik het wel weer weten

Reageren
    Eduard33

@Neel
    Dat antwoord slaat echt nergens op. Er is zelfs jurispudentie binnen het bestuursrecht dat de aanhouding en het hoge promillage en sich nimmer voldoende is om de diagnose misbruik te stellen. Ik heb vaker gehoord dat dit gezegd wordt door het CBR maar dat zou idd betekenen dat een onderzoek helemaal niet nodig is. Zelf zou ik dan ook beslist dit aanhangig maken bij de bestuursrechter. Zoek ook eens op internet naar jurispudentie over dit soort gevallen.

Ik kan je zeggen dat ik uit zeer betrouwbare bron meerdere voorbeelden heb van mensen die de eerste keer het onderzoek doorkwamen. Daarnaast kun je in dit topic hier een paar mensen vinden waar dit bij gebeurt is. Even de posts lezen.

Reageren
    Eduard33

Hier wat leesvoer (jurispidentie):

1. zaak over tolerantie e.d.: http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/staats-en-bestuursrecht/alcohol/geen-misbruik-alcohol-ondanks-2-6-cdt-diagnose-alcoholtolerantie-onvoldoende-gemotiveerd.htm

2. Meerdere links naar zaken/uitspraken: http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/staats-en-bestuursrecht/alcohol.htm?tab=jurisprudentie&page=2

Je verliest zo’n zaak dus niet per definitie en als ik jou rapport in aanmerking neem dan is die diagnose alcohol misbruik in ruime zin wel heel slap onderbouwd. Ik weet niet of je in de inkomenscategorie voor juridische bijstand valt maar mocht het slecht aflopen zou ik me zelf er niet bij neerleggen gezien de zwakke onderbouwing maar ik ken je rapport inhoudelijk niet en ik weet niet of je dat (mogelijk frustrerende) traject in wilt gaan. Je recht krijgen is namelijk niet gegarandeerd, met name omdat de maatschappij en dus rechters je als alcomobilist niet snel de voordeel van de twijfel zullen geven. Succes!

Reageren
    spaatje rood

@neel
    Het is balen maar ik ben van mening dat wat we ook doen de conclusie van t cbr al beslist is. Een jaar
    Wachten tot je weer je knip kan trekken. Maar al zouden we direkt door mogen voor het asp dan heeft t cbr er al zo lang over gedaan dat er bijna al een jaar voorbij is voordat je de uitspraak hebt.
    En ja achteraf was t misschien beter geweest om eerst een jaar recidief te zijn en ff die 699 in de pocket te houden.
    Ik heb nog steeds niks gehoord heb wpex gebeld die zeiden , de psych mag ( en neemt er dan ook alle toegestane tijd voor) 4 weken over doen sturen je dan pas een week later rapport dan weer wachten op cbr ( mag ook weer paar weken duren ) al met al hoop gedoe op een antwoord wat al vast staat.
    Ergenis en frustratie ten top, ja we weten dat t fout was en hebben dan ook onze les wel geleerd maar op deze manier blijkt t allemaal om de poen en niet om de moraal te gaan.
    We zijn dan ook nog de komende jaren zoet met deze jongens. Ik denk dat door dit er vele mensen zonder rijbewijs toch gaan rijden en ja je raad t al weer n ander gevaar onverzekerd rijden op de weg.

Reageren
    neel

@Eduard
    Ik weet dat 5% door de test komt(lucky bastards), maar zaten die ook boven de 1,8 prom. en er zijn er natuurlijk ook die via een rechtzaak winnen. Maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan en kan je alsnog verliezen en heeft het cbr helemaal de pest aan je en zie je rbw dan nog maar eens terug te krijgen.
    Ik denk dat je niet onder het ASP uitkomt omdat dit simpelweg in de wet staat.
    Ik had ook een pro deo advocaat dus ik verdien niet veel.
    En heb paar advocaten gesproken maar die blijven beweren dat je eerst een jaar moet wachten als er misbruik is geconstateerd, ondanks dat ik hun die ene motie die goedgekeurd is op 14 december waarin staat dat alleen afhankelijke worden uitgesloten heeft gemaild.

@spa rood
    Heb je nu al wat het OM gehoord en ik had van wpex na drie weken het rapport al binnen, maar was gisteren nog steeds niet binnen bij het cbr.
    En als we gelijk doorgaan naar het ASP duurt het wel lang, maar als we een jaar moeten wachten en dan in december d.m.v. E.V. een nieuw onderzoek mogen aanvragen gaan er weer maanden overheen.
    En hen vandaag de eerste boete van het OM binnen
    (jippie), ik mag in 2 termijnen betalen.

Reageren
    Eduard33

@Neel
    Ja, die zaten ook boven de 1,8 omdat je vanaf dan het onderzoek krijgt de eerste keer (bij recidieve krijg je het eerder geloof ik). Voor beginnend bestuurders ligt dit op 1,3 promille geloof ik. Ik heb je iig zoveel mogelijk opties en tips gegeven. Wat je ook besluit te doen en hoe het ook verder gaat, ik wens je iig heel veel sterkte en succes.

Reageren
    spaatje rood

@neel
    Ik wordt r gek van heb nog niets van om gehoord,zoals ik al zei 3x gebeld maar kunnen mij niets zeggen. Hoe lang mag zoiets duren voordat ze je moeten oproepen???? Ook wpex nog niks is nu al 5e week. Ik ben het dan ook zeker niet eens met eduard, dit voelt nog erger dan een straf van de rechter die is tenminste direkt en dan weet je waar je aan toe bent, maar deze cbr praktijken voelen toch echt als duimschroeven je weet nooit wanneer ze ophouden.
    Je krijgt er spontaan hoofdpijn van maar je durft geen asperine te nemen bang dat ze je ook nog verslaafd aan drugs bevinden ha eigenlijk te zot.

@eduard
    Ik begrijp dat je veel over deze materie hebt gelezen, ik heb nog geen positieve berichten gelezen van mensen die na 1 dec zijn aangehouden.
    Of door de test zijn gekomen. Dan nog staat t vast asp zondermeer of direkt of na n jaar maar how ever de manier waarop ze ons laten wachten komt in de bajes denk ik niet eens voor.

Reageren
    s

Crimineel Bureau Rompslomp

Reageren
Reageer op: Wanneer is ALCOHOL uit je bloed? (CBR)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.