- mathijs24 februari 2012 om 09:08
Carbohydraat-deficiënt transferrine. De CDT test wordt gebruikt om te kijken of iemand veel alcohol nuttigt. Wanneer iemand, over een periode van tenminste 14 dagen, dagelijks meer dan 1 fles wijn van 0,7 liter drinkt (dit is ongeveer 60 gram alcohol ) blijkt de CDT waarde toe te nemen tot meer dan 2,6%.
gok24 februari 2012 om 12:57klets alcohol is zeker niet na rwee weken uit je bloed, dacht ik ook maaar ze kunnen tot 5 tot 6 maanden terug kijken tot aan de hoeveelheid. Ik weet dat namelijk omdat ik nu anderhalf jaar mijn rijbewijs niet meer heb omdat ze toch alcohol hadden gevonden in mijn bloed was 4 maanden clean. niet dat ik alcohol verslaafd ben 🙂
ReagerenEduard26 februari 2012 om 11:42Er wordt ook niet gezegd dat het na twee weken uit je bloed is maar dat de CDT binnen twee weken flink kan stijgen.
Reagerenmichel827 maart 2012 om 13:22Ik lees overal dat je cdt waarde verhoogd na b.v. 2 weken lang elke dag te drinken maar wat als je bijvoorbeeld alleen op vrijdag en zaterdag drinkt(zoals in mijn geval). Ik drink dan tussen de 6 a 10 biertjes per keer. Dus minimaal 12 en max 20 per week.
groetjes michel
ReagerenEduard7 maart 2012 om 15:13Dat soort drinkgedrag valt onder het zogenaamde binge drinken. Ik heb een tijdje terug een wetenschappelijk artikel gelezen waar aangegeven werd dat het detecteren van binge drinken via de CDT waarde minder makkelijk was maar zeker niet onmogelijk. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Als je een CBR alcohol onderzoek krijgt en je vind je rijbewijs belangrijk: Geen druppel meer, dan loop je ook geen risico. Kun je niet zonder drinken; neem dan het risico maar sta niet raar te kijken wanneer je je rijbewijs tenminste een jaar kwijt bent. Overigens mag je na dat jaar dan bij een goed alcohol onderzoek ook nog “even” aan het alcoholslot.
ReagerenThom7 maart 2012 om 15:17Ik heb 4 weken geleden Bloedonderzoek gemaakt met CDT 1,6 en Gamma GT 121. Nu, zonder alcohol, naar 4 weken is die Gammawaarde naar 82 gezakt. Waar CBR naar kijkt is die langdurige gebruik en die zie je in die Gamma GT.Dat betekend, absoluut geen alcohol.
Reagerenspa rood7 maart 2012 om 20:54@neel
Reageren
Hoi vraagje heb je al een oproep gehad? Ik heb vorige week betaald en kreeg gelijk andere dag bericht moet binnen 4 weken komen. Had goeie waardes bij huisarts nou maar hopen dat ze daar ook n goeie bui hebben.
Las in brief dat die lui van wpex onderzoek doen. Ik heb op de site van kwaliteits koepel.nl bij zoeken>> rijbewijskeuring. Veel in gevonden, lang verhaal maar staan veel vragen in die ze zouden stellen. Ik Hoop dat ieder die nog voor keuring moet of geweest is z n ervaring wil laten weten misschien dat anderen r wat mee kunnen. Ik heb wel gelezen dat t voor ons na 1 dec aangehouden 95%kans op
Asp wordt. Ik laat t horen hoe t verloop is.Thom7 maart 2012 om 21:07Ik ben er in 2005 met Rijbewijs A onder invloed gerijden. In 2009 heb ik Rijbewijs B aangevraagt en moet op eens gekeurt worden. Na ja, alles goed. Nu ben ik naar de herkeuring in Dec. 2011 en ben er wegens te hoge Gammawaarde gezakt. Heb het recht om binnen 4 weken een herkeuring aantevragen. Bij zelfcontrole door de huisarts bleek alleen die Gamma Gt niet goed te zijn. Advocaat raadpleegt nog 4 weken te wachten met de herkeuring. Heb zelf sinds 2005 niet eens een bekeuring meer gekregen. Maar als je in je vrije tijd te veel zuipt, is het volgens hun te gevaarlijk om jou een rijbewijs te geven.
Reageren
Gr.michel828 maart 2012 om 16:02@Eduard Thanks voor je reactie.
Reagerenmichel828 maart 2012 om 16:19Nu zat ik nog wat te kijken op dit forum en las dat je zelf een afspraak moet maken om bloed te laten prikken. Kan iemand dit bevestigen? ik ga over 7 weken op vakantie en zou daar toch wel graag een biertje willen drinken dus als ik het zo kan regelen dat er net voor die tijd bloedafgenomen wordt dan zit ik op de 7 a 8 weken zonder alcohol en aangezien ik een matige “binge drinker” ben durf ik dat wel aan.
ReagerenThom8 maart 2012 om 19:52Je krijgt normal een Brief van de keurende arts met de dag van keuring. In dat brief staat ook, wat er in het spital moet onderzoekt worden. Als je zeker bent dat deze Bloedwaardes goed zijn, kun je gewoon op vacantie gaan. Houd er rekening mee, dat tussen keuring en bloedafname niet veel tijd zit. Gammawaarde hebt tijd nodig om te zake, anders gaat het als mij. Zonder nieuwe probleme op de weg, wegens slechte Bloedwaarde gewoon afgekeurt!!
ReagerenEduard8 maart 2012 om 20:39@michiel82
Reageren
Let overigens op: De CDT waarde is welliswaar essentieel, net als de gamma GT, maar de psychologische test vragen volgens DSM IV zijn net zo gevaarlijk. Volgens DSM IV is het drinken van meer dan 5 alcoholische eenheden al een indicatie van misbruik van alcohol wat in combinatie met je aanhouding zeer waarschijnlijk zal leiden tot ongeldigverklaring van je rijbewijs voor een jaar. Ik wil je niet aanmoedigen tot liegen maar het is dat je het weet…..michel828 maart 2012 om 23:10@eduard
Reageren
Thanks voor de info. Ik heb het gesprek al 4 maal mee mogen maken. de eerste keer was het niet goed omdat ik simpelweg niet wist dat ik niet mocht drinken als ik weer wou rijden(was de dag voor het prikken nog effe goed opstap geweest dus er zat weinig bloed in mijn alcohol). De andere keren zijn goed verlopen dus dit is als het goed is men laatste keer. dat gesprek vrees ik niet zo voor en ik heb er geen moeite mee om van de alcohol af te blijven dus komt allemaal goed! iedereen succes met deze onzin want laten we gewoon eerlijk zijn…. het is onze eigen fout maar het is puur geldklopperij.Thom8 maart 2012 om 23:35Heel veel dank aan Spa Rood. Die Informatie over die Web Site ²kwaliteits koepel.nl bij zoeken>> rijbewijskeuring.” beantwoord alle vragen. Even moeite doen en lezen !!!!!!!!!!!!!!!!
Reageren
Deze site is nuttiger als alles wat soms geschreven word.
Dankje wel!!!neel9 maart 2012 om 19:16@spa rood
Ik heb ook al een oproep gehsd voor de keuring, maar weet niet of dat altijd zo snel gaat.
Ik denk dat ze staan te springen om mensen voor het ASP aan te melden.
Normaal schijnt de uitslag van het CBR lang te duren,
maar ik heb het idee dat iedereen die na 1 december aangehouden is heel snel de uitslag krijgt, mits je alcohol afhankelijk verklaart wordt, zodat ze klanten hebben voor het ASP. Maar we zullen het toch af moeten wachten. Ik hoef niet van te voren bloed te prikken dat doen ze denk ik gelijk bij het onderzoek.heb je al iets gehoord van de rechter.
Gelukkig is het niet meer zo koud op de fiets.
Reageren