Home / Alcohol, drugs & roken / gebruikt mijn kind cannabis?
Vorig jaar heb ik mijn zoon betrapt op wietgebruik. We konden dit goed bespreken en hij heeft me verzekerd dat hij sinds een half jaar niet meer blowt.
Maar... de laatste tijd merk ik toch die typische verschijnselen, grote pupillen, rode ogen, geïrriteerd, vaak geen normaal gesprek mee te voeren, niet uit bed kunnen 's morgens. Hij is ook down, teruggetrokken, lusteloos en kan zich niet meer op zijn studie concentreren (dat is lastig want hij zit in het examenjaar).
Hij is altijd thuis, zit boven op zijn kamer. Ik RUIK niks.
Hij verzekert me dat hij gestopt is en ook nooit andere drugs heeft geprobeerd.
Ik wil er ook niet steeds over zeuren (als hij liegt dan blijft hij dat waarschijnlijk doen).
Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten?
Kan het effect wat ik hierboven beschrijf komen van af en toe blowen (dan is het natuurlijk lastig om hem te betrappen).
Is er een test die ik 'stiekem' kan afnemen? Niet mijn stijl maar ik wil wel graag zekerheid..
Andere tips?
De symptomen van middelengebruik zijn er wel...misschien iets anders dan wiet. Maar daar zul je zo niet achter komen...tenzij je hem betrapt op middelen tegen komt. Stiekem testen is niet mogelijk
Misschien goed om naar de huisarts te gaan met de klachten die hij heeft.
Hallo,
Ik ben zelf 19 jaar en blow soms. Verder heb ik veel ervaring met drugsgebruik van anderen door vrienden.
Rode ogen heb je inderdaad bih stoned zijn,
Maar de rest zijn ook verschijnselen die je hebt als je speed gebruikt. Niet uit bed kunnen komen komt dan doordat je pas heel laat of niet kunt slapen, en door blowen word je juist suf en slaap je als een roosje en word vaak fit wakker.
Ik wil je niet bang maken, maar probeer een keer een rustig gesprek met hem erover te hebben, zo weet mijn moeder het van mij ook. Zorg wel dat je niet teveel doordramt, want dat kan de sfeer alleen maar erger maken.
Let er verder goed op of hij ook meteen vanuit schoon naar huis komt, en niet eerder naar school vertrekt.
Succes!
Typerend dit en een tikkeltje laf, "mijn kind is geïrriteerd, down, kan je geen normaal gesprek mee voeren en zit hele dagen boven op zijn kamer".
Vorig jaar heeft u uw zoon betrapt op wiet gebruikt. Dus wat wil u nu bereiken? Ik kan u alleen zeggen dat het dieper zit dan alleen het wiet gebruik, ik waarschuw u alvast mocht het naar buiten komen dat uw zoon blowt, u het hier niet op moet afschuiven maar er echt wel meer achter zit als u dit allemaal zo beschrijft, heel makkelijk dit. Van blowen alleen ga je dit gedrag niet vertonen. Vraag eens hoe uw zoon zich voelt, waarom die dit gedrag vertoont in plaats van continu op zijn lip te zitten en te veronderstellen dat die liegt.
Het is evident dat wietgebruik bepaalde (negatieve) gevoelens kunnen versterken en het slecht is, maar pak het probleem als ouder bij de kern aan. Wat u nu doet is een constante drang om uw zoon te betrappen op het wietgebruik en daarmee al zijn problemen op af wil schuiven.
Ik heb mijn blow periode ook gehad, al jaren gestopt. Heerlijk in mijn studententijd een borreltje en een blowtje. Sportte 3 keer per week, was altijd de vrolijkste, heb mijn HBO diploma afgerond en had het tegenovergestelde van een isolement. Ooit groei je erover heen. Wat ik hiermee bedoel is nogmaals te benadrukken dat alleen blowen dit niet kan doen, maar er echt wel meer speelt bij zo'n soort gedrag. Dit lijken mij eerder symptomen van een depressie, iets wat blowen wel kan verergeren, maar afentoe blowen ZEKER NIET kan veroorzaken.
Succes ermee.
[quote]dat alleen blowen dit niet kan doen, maar er echt wel meer speelt bij zo'n soort gedrag. Dit lijken mij eerder symptomen van een depressie, iets wat blowen wel kan verergeren, maar afentoe blowen ZEKER NIET kan veroorzaken.[/quote] In denk dat dit toch de onderschatting van de dag is. De kwalititeit van Canabis is nogal veranderd. Het is gevaarlijk spul geworden. Er zijn tegenwoordig jongeren die na een joint psychotisch worden en er voorheen niets aan de hand was.
Ik vind het nogal flauw om zo op de ouders af te vallen.
Het is een ouder die zich zorgen maakt over een kind. En terecht !
Groote pupillen is niet van blowen ik blow iedere dag en doe alles normaal je word er alleen wat rustiger van en rode ogen krijgen sommigen ook maar je kan ook weer druppels kopen bij de shop tegen die roodheid.en grootte pupilen krijg je van cocaïne of speed gebruik.kijk of hij nog wel goed eet als die groote pupillen heeft mensen die coke hebben gebruikt of speed eten niet
Als je enkel wil weten of hij drugs gebruikt, dan kan je [url=http://www.testjezelf.nu/haartest-multi-drugs]hier[/url] een haartest bestellen die drugsgebruik tot 90 dagen terug kan aantonen. Zaak is natuurlijk wel wat je met deze informatie gaat doen.
Nu ik zelf vader geworden ben, kan ik me je ongerustheid erg goed voorstellen.
Ondanks dat tegenwoordig de THC gehalte in wiet erg hoog is, vind ik de symptomen niet direct wiet gerelateerd. Misschien eerder hash of andere drugs. maar het kan ook gewoon zijn dat hij door de druk van zijn examen jaar er doorheen zit en kan het zijn dat hij lang door aan het gaan is voor school, zodat hij in de ochtend niet vooruit te branden is? Hoe zijn de school resultaten tot op heden? Ik heb zelf toen ik nog studeerde de fout gemaakt om coke ooit in mijn examentijd te gebruiken, hierdoor kon ik mij goed focussen op het studie materiaal en was ik erg alert (grote pupillen), was ik in de ochtend niet uit bed te komen, maar presteerde toen wel goed op school alleen daarna had ik een depressie want was oververmoeid en zat er helemaal doorheen.(door het gebruik, weinig slaap, druk om te presteren op school en niet te vergeten (ik wil niet negatief klinken) maar ook de druk die ouders op je kunnen geven(onbedoeld natuurlijk) Vooral als ze je betrapt hebben, dat geeft vaak het gevoel dat je überhaupt al gefaald hebt bij je ouders, ze je in de gaten houden etc
Het beste wat u kunt doen is een gesprek aangaan. begin niet over drugs etc, maar meer over dat u het gevoel heeft dat uw zoon ergens mee zit en u hem daarmee wilt helpen. Ga niet boos worden als hij wel drugs gebruikt, maar probeer te begrijpen waarom hij dit doet en ga hem daarbij helpen. (in sommige gevallen is het zo dat als iemand gebruikt dat dit gedaan wordt door de sociale druk etc, maar het kan ook zijn dat het echt bij recreatie gebruik blijft en dat drugs niet een probleem is)
Veel sterkte in ieder geval. Ik ken de gesprekken (wel vanuit de andere kant) maar ik kan het gesprek vanuit de ouder kan helemaal begrijpen!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!