- ANONIEM20 juni 2010 om 10:04
Hallo!
Ik blow wel eens, vanaf mijn 14,5 ( nu ben ik 15,5) ongeveer 1/2 keer per maand.
Nu vroeg ik me af of er gevolgen van blowen zijn die je je hele leven kunt houden, ookal stop je. Bijvoorbeeld dat ik nu stop met blowen en dat ik over 2 jaar nog steeds problemen heb met mijn korte termijn geheugen(wat ik de laatste tijd heel erg heb) en mijn concentratievermogen (ook bekend bij mij)
Ik vraag me dit namelijk heel erg af.10 reactiesReagerenSerge20 juni 2010 om 14:09Roken is schadelijk voor de longen, maar dat wist je waarschijnlijk al want het staat heel duidelijk overal op de pakjes sigaretten vermeld. Dus dat is één.
Ten tweede, en dat gebeurt als je vaak en regelmatig blowt, dan komt jouw persoonlijke mentale en lichamelijke ontwikkeling tot stilstand. Je herkent ‘blowers’ vaak aan hun tengere tiener lijf dat dus niet meer in de breedte is gegroeid. Vaak zijn ze ook ‘kinderachtiger’ en onverantwoordelijker zoals pubers betaamt, dan mensen die zich gezond en evenwichtig ontwikkeld hebben.
Maar, omdat je maar weinig blowt, denk ik dat je van beiden weinig last hoeft te hebben.
Dus eigenlijk vraag ik mij af of jouw klachten wel worden veroorzaakt door het blowen.
Kan het zijn dat er andere oorzaken kunnen zijn voor jouw geheugenklachten of voor jouw angst? Drink je bijvoorbeeld erg veel, of leef je erg ongezond?
Reagerenanoniem20 juni 2010 om 20:05[b]Serge schrijft:[/b]
Reageren
[quote]
Kan het zijn dat er andere oorzaken kunnen zijn voor jouw geheugenklachten of voor jouw angst? Drink je bijvoorbeeld erg veel, of leef je erg ongezond?[/quote]
Ik drink niet veel. minimaal 2x per maand, en dan net op de grens dat alles een beetje begint te draaien. Ik leefde een paar maanden terug wel ongezong maar heb meelf nu voorgenomen om elke dag 2 stukken fruit te eten.
Wel eet nooit zo veel en zit ik snel vol. Ik train elke avond, gewichtheffen, opdrukken etc.Lupar20 juni 2010 om 20:21Een biertje op z’n tijd kan geen kwaad, maar van gezond sporten wordt je toch echt gelukkiger, dat is wetenschappelijk aangetoond!
Reageren
En wat je beschrijft is weinig mis mee.
Ga zo door!Anoniem23 juni 2010 om 16:28Ik bedoelde trouwens MAXIMAAL 2x per maand.
Reageren
Laatste maand volgens mij 0x wat gedronken.
Misschien komt het gevoel ook wel een beetje door de hormonen omdat ik nog midden in de pubertijd zit?Vincent24 juni 2010 om 08:48Hey,
Op de lange termijn zul je hier weinig last van hebben, het is zelfs beter voor je om zo af en toe te blowen dan af en toe te drinken.
Kwam laatst zelfs een artikel tegen dat 1x in de maand blowen goed voor je schijnt te zijn, nu heb ik hier mijn twijfels bij maar het kwam er op neer dat het je dode hercencellen sneller verwijderde waardoor je sneller nieuwe (en dus levende) aan kon maken.
Gevaar is dus dat als je vaker blowt, je deze levende kapotmaakt, waardoor er dus geheugenverlies en concentratiestoornissen voor komen.Zelf ben ik inmiddels 20, blow ik de ene maand niet en de andere maand max. 2, ik maak me in die zin dus ook nergens zorgen over.
Wel is het natuurlijk zo dat je wel moet uitkijken op wélk moment je blowt, het blijft een gevoelsversterkende drug.
Als jij je dus slecht voelt, is de kans érg groot dat de drug ook slecht valt en je dus ‘bad’ gaat.Blowen onder de 18 is wel slechter voor je dan als je al wat ouder bent, je hersenen zijn namelijk nog in de ontwikkeling en wiet/hasj zou dit tegen kunnen gaan, dit is echter alleen bij overmatig gebruik en niet bij 1/2x in de maand.
Het grootste gevaar op jouw leeftijd is in mijn ogen gewoon drank, aangezien je dat amper nuttigd zullen deze drugs (alcohol en wiet/hasj) geen meetbaar effect hebben op de langere termijn.
Hoop dat je hier wat mee kan 😉 !
ReagerenTess24 juni 2010 om 09:09Ik vind dit een goede en genuanceerde reactie. Dank je Vincent.
ReagerenVincent24 juni 2010 om 12:58Bedankt, ik heb mij meerdere malen verdiept in de soft- en sommige harddrugs en wil hier vooral anderen mee helpen informeren.
Reageren
Altijd fijn om te horen dat dit is gelukt dus 🙂 !ed14 juli 2012 om 20:26Hallo anoniem.
Om antwoord op je vraag te geven kan ik je vertellen dat, nadat ik na 20 jaar blowen ben gestopt, mijn korte termijngeheugen weer voor de volle 100 procent werkt.
Dus volgens mij, helemaal als je zo weinig blowt als jij, kan het niet veel kwaad.
Toch wil ik je meegeven dat het uiteraard niet goed is om te blowen. En ik denk dat op zo’n jonge leeftijd het wel op andere manieren schadelijk kan zijn. Je zit namelijk nog in de groei.Hopelijk denk je er over na en neem je een verstandig besluit.
– stoppen!! –
Vriendelijke groet, Ed.
Reagerenblowen12 september 2012 om 10:25Ik blow ieder dag al 10 jaar. en wil stoppen. Ben vorig jaar 3 maanden gestopt, toch weer begonnen. ik heb een gegenaraliseerde angststoornis. dat had ik al voordat ik blowde, waarschijnlijk de reden van gebruik.
ReagerenAnoniem112 september 2012 om 11:09Lees meer vragen en antwoorden over afkicken cannabis:
Reageren
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=afkicken+cannabis+verschijnselen&sa=zoeken