Zoeken Vraag het forum

Heb ik een cola verslaving zoja hoe kom ik er vanaf

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bas

Hallo ik ben bas ik ben 16 en ik denk dat ik een cola verslaving heb ik drink zoon 7 blikjes cola zero per dag soms wel 10 is dit een verslaving of valt het nog mee? wat ik pok raar vind is dat ik gewoon cola kan drinken en daarna gewoon kan slapen soms neem ik cola mee naar mn bed en drink ik het op en ga daarna slapen is die normaal of??

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

het is wel een verslaving en niet erg gezond.

Reageren
    @Anoniem

Hoi Bas,

Dit is zeker NIET gezond,

In Cola zit veel suiker en het is daarom slecht voor je tanden.

Het merk Coca-Cola gebruikt veel zoetstoffen om Cola Zero te verzoetten. (https://www.cocacolanederland.nl/stories/10-vragen-over-suiker-en-coca-cola) Lees vraag 7

Dat is ook slecht voor je tanden.

Het is dan wel 0 kcal en 0% suiker alleen het is toch heel slecht.

Het is slim om je tandarts te raadplegen om te kijken of je tanden nog in orde zijn!

Vraag je huisarts ernaar om te kijken of zij/hij je kan helpen met je verslaving,

Ik ben zelf ook nog minderjarig en ik weet hoe het is,

Je jeugd is de basis van je hele leven dus zorg dat je die goed legt

Groetjes,

Anoniem

Reageren
    Catootje

Kunstmatige zoetstoffen zijn erg ongezond. Ze zorgen onder andere voor allerlei afbraakproducten in je lichaam. Fosforzuur is een gemeen goedje dat calcium aan zich bindt en daardoor zorgt voor zwakkere botten. Niet iedereen reageert hetzelfde op cafeïne dus kan best zijn dat je toch slaapt. Cafeïne zorgt voor het vrijmaken van stresshormonen in je lichaam maar niet iedereen voelt de signalen van zijn lichaam even goed. het beste is gewoon stoppen. Theanine kan je eventueel in de vorm van een supplement – in poedervorm het voordeligst – nemen.

Beter zou zijn een bakkie thee, waar theïne in zit, wat eigenlijk hetzelfde is als cafeïne. Door een ander stofje dat erin zit, theanine, wordt die theïne echter langzamer opgenomen. Maté werkt ook opwekkend maar zonder de kick van koffie. En cocathee geeft ook meer energie.

Reageren
Reageer op: Heb ik een cola verslaving zoja hoe kom ik er vanaf

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.