- Anoniem4 januari 2015 om 13:26
Hallo,
Ik heb na het stoppen met de pil nog steeds een onregelmatige cyclus. Deze maand zit ik sowieso alweer op 28+10 zonder ongesteld te worden. Wel heb ik al 5 dagen bruine afscheiding met slijm, wat lijkt op een naderende menstruatie maar het wordt nu weer minder en de ‘klachten’ zoals kramp zijn verdwenen. Vorige maand had ik dit ook, ook een kleine week en toen kwam mijn menstruatie pas een week erna op 28+22.
Ik wil heel graag zwanger worden, maar hierdoor gaat dat erg lastig. Ten eerste vind ik het niet fris in deze toestand te vrijen en daarnaast weet ik ook totaal niet wanneer mijn eisprong is geweest.
Ik lees op andere sites dat deze afscheiding een teken kan zijn tot een menstruatie (dat bij mij dan wel ruim 2 weken in beslag neemt!) of dat het een teken van de ovulatie is (ook veel te laat dan?!)
Kunt u hier een antwoord op geven wat deze afscheiding dan betekend en waarom het zo ver uit elkaar ligt met de menstruatie? Het maakt me ontzettend onzeker en ik krijg haast het idee dat er iets met me aan de hand is. Mijn man gooit alles op de pil, dat die de boosdoener is en zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid maar dat lijkt me sterk…
Alvast bedankt!6 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 januari 2015 om 16:39Wanneer ben je met de pil gestopt?
De bruine afscheiding is in de regel oud bloed dat nog in de baarmoeder zat en er dan uitkomt. Met een onregelmatige cyclus is het inderdaad heel erg lastig om een eisprong te bepalen.
Reageren
Het ontpillen kan maanden duren tot wel een jaar.Anoniem4 januari 2015 om 18:41Eind juni ben ik gestopt met de pil. Toen 3 maanden een vrij ‘regelmatige’ cyclus gehad van allemaal rond de 30 dagen. Met afgelopen maand dan een uitschieter van 51 dagen en nu dus alweer 38 dagen.
Als het net als vorige maand gaat, dan heb ik nu dus een kleine week afscheiding gehad en pas volgende week mijn menstruatie. Dat leidt dan weer tot een cyclus van tegen de 50…Het gebruik van de pil heeft er verder toch niets mee te maken? Mijn hormonen moeten weer in regelmaat komen door het gebruik, maar de pil kan niet de oorzaak zijn van het uitblijven van bijv een eisprong toch?
ReagerenJohn (moderator)
4 januari 2015 om 18:54In de regel niet. Je cyclus moet wel weer herstellen na het stoppen van de pil. Het uitblijven van een eisprong kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
Reageren
Ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar de gynaecoloog.Anoniem4 januari 2015 om 20:18Ik geef mezelf ook graag de tijd om de cyclus weer op orde te krijgen, maar het blijft frustrerend dat het zo lang duurt.
Reageren
Ik weet natuurlijk niet of mijn eisprong uitblijft, ik werk nog niet met ovulatietesten of andere manieren. Maar mijn man is bang of beter gezegd bevooroordeeld en denkt dat mijn eerdere pilgebruik de reden is dat ik nog niet zwanger ben.
Voor nu wacht ik mijn menstruatie af en ga daarna naar de dokter. Bedankt in ieder geval!Anoniem11 januari 2015 om 14:20Inmiddels ben ik een week verder, de bruine afscheiding is gestopt maar ik heb nog geen menstruatie gehad. Voor mijn gevoel was de afscheiding mijn menstruatie omdat het ook 5-6 dagen heeft geduurd en ook kramp ed. met zich mee bracht. Nu weet ik dat enkel helder bloed tot menstruatie gerekend mag worden, maar ik vind dit toch best vreemd, middenin een hele lange cyclus een week van bruine afscheiding/slijm en dan opeens niets meer.. Of is dit ook gebruikelijk bij ontpillen?
Reageren
Ik wacht alsnog mijn menstruatie af en ik wil daarna langs de dokter gaan om eventueel een onderzoek aan te vragen. Ookal ben ik nog maar 6 maanden geleden gestopt en is dit ‘nog’ maar mijn 2e lange cyclus, daarvoor waren ze korter.John (moderator)
11 januari 2015 om 15:58Dat is bij het ontpillen toch allemaal mogelijk. Maar zoals ik al schreef: ga naar de gynaecoloog.
Reageren