- Mriek22 februari 2010 om 17:14
@zonnetje; cool! 🙂
‘k Ben vandaag voor de tweede meting geweest, had nu m’n eigen gyn, een schat van een man! En ja hoor, ik had een paar follikels, de grootste was al ruim een centimeter dus dikke prima! Vrijdag moet ik weer heen.
En ik heb vorige week het ziekenhuis nog maar even gebeld, ik zat zo in een dip, maar daar hebben ze me gerustgesteld :)Wat ik al dacht, het was gewoon nog te klein om iets te kunnen zien. Maar dat had ie gewoon moeten zeggen, ben er nog steeds boos over!
🙂
Zonnetje24 februari 2010 om 13:22@ Mriek… goed van je dat je even hebt gebeld naar het ziekenhuis! En inderdaad… had dat dan gezegd zeg… (eikel)
Enne… goed dat er wat follikels te zien waren! Ben benieuwd hoe ze vrijdag zijn! Houd je ook je temperatuur bij? Daar kun je namelijk veel uit opmaken…
Heb je nog last van de medicijnen? Of heb je geen bijwerkingen?
ReagerenIk25 februari 2010 om 18:57Hier ook een dipje nu…. eerlijk gezegd ook omdat ik lees dat de clomid bij iedereen zijn werk lijkt te doen, behalve bij mij. Ben nu ongesteld geworden na weer een ronde duphaston, zaterdag beginnen met de clomid 150mg. Ben af en toe vreselijk boos en verdrietig. Begrijp me goed, ik vind het echt fijn voor jullie (Mriek, dat de clomid werkt, en zonnetje, dat je al na 1 ronde zwanger bent, is echt geweldig voor jullie) maar ik baal zo. Clomid schijnt bij zo’n 80% van de vrouwen te werken, waarom nou niet bij mij? 🙁 Gyn zegt dat ik van deze ronde niks moet verwachten, maar dat we het proberen omdat het hierna alleen maar vervelender wordt (spuiten, behandeling aan eierstokken). Ik weet het niet meer, maar heb het zwaar momenteel, en verlies een beetje de hoop. Excuses voor het gezeur dames. Ben uiteraard heel blij voor jullie. x Ik
ReagerenZonnetje25 februari 2010 om 21:38Jeetje IK…. wat ontzettend balen zeg! En dan mag je best even klagen zeg! Daar hoef je geen excuses voor te maken. Ik weet zeker dat ik hetzelfde zou doen! Hoe vaak ik niet heb gedacht “leuk voor jullie, maar waarom ik niet?”… die zijn echt niet meer op 1 hand te tellen! Je gunt het een ander, maar je gunt het jezelf ook heel erg. En daar is niks mis mee hoor!
Sterkte… ik weet anders ook niet wat ik moet zeggen 🙁
ReagerenMriek26 februari 2010 om 10:50Nou inderdaad, je mag gerust ‘zeuren’ hoor!! En ik herken het helemaal! Ik had vorige week DRIE mensen die bij me kwamen om te me te vertellen dat ze zwanger waren. Spontaan, zonder problemen. De derde vergat ik zelfs te feliciteren, zo gefrustreerd was ik.
Ik blog trouwens ook, en op van mijn blogs reageerde een vrouw die zei dat ze zo goed wist waar ik door heen ging. Zij had het gevoel dat ze ook niet meer op haar lichaam kon bouwen, want – luister goed – het was al vier maanden na haar bevalling en ze was NOG niet zwanger van de tweede. WTF?!??!
Ik gun iedereen hun zwangerschap, maar soms zou ik willen dat ze even op mij zouden wachten. Even een kurk erin totdat ik goed & gezond zwanger ben 😉 Erg is dat he 😀
Hoe lang ben je nu in totaal dan al bezig?
ReagerenZonnetje26 februari 2010 om 12:43Ik snap soms echt niet hoe mensen denken… Ik vraag me soms echt af of ze niet doorhebben hoeveel pijn ze iemand kunnen doen met opmerkingen over zwangerschap en kinderwens. En de adviezen die men soms geeft… Echt waardeloos. Een keer zelfs het advies gekregen dat ik op vakantie moest naar Griekenland… want al haar vriendinnen waren daar zwanger geworden. Jaja… bedankt!
En een van mijn gynaecologen snapte onze ‘haast’ niet, want we hadden toch al een dochter. Ahum…Dat vind ik soms wel moeilijk… ja, ik heb al een dochter en daar heb ik bijzonder veel geluk mee gehad. Maar dat maak de wens voor een 2e kindje niet minder groot. Omdat je echter al een rijk bezit hebt, kun je het alleen wel makkelijker naast je neer leggen denk ik.
Wij zijn, tot deze zwangerschap, ruim 1 jaar en 9 maanden bezig geweest om zwanger te geraken.
En jullie?
ReagerenLiek28 februari 2010 om 14:22Hoi iedereen,
Heb al jullie berichtjes gelezen over Clomid.
Mijn vriend en ik zijn nu 1,5 jaar bezig om zwanger proberen te worden.
Op het moment dat je stopt met de pil, denk je dat het zo raak kan zijn.. Maar inmiddels al zo lang bezig en we doen zo goed ons best 😉
Elke keer als ik nu ongi word, wordt de teleurstelling groter..Dus sta ik nu op het punt om maar eens naar de huisarts te gaan. Kun je dan zelf vragen of je aan de Clomid kan of gaan ze eerst andere onderzoekjes doen?
Iedereen sterkte hier die ook nog aan het proberen zijn!
Lieke
ReagerenZonnetje28 februari 2010 om 16:29Hoi Lieke,
Vervelend dat je al zo lang aan het proberen bent en het niet lukt… Bij mijn dochtertje waren we in een maand of 4 zwanger en dan ga je er bij een 2e toch een beetje vanuit dat het ook wel snel lukt. Niet dus…
Voordat ik mocht starten met Clomid heb ik wel een medische weg behandeld. Clomid zijn hormoontabletten die de eisprong kunnen bevorderen, een huisarts kan deze echt niet voorschrijven, dat gaat via een gynaecoloog.
Op het moment dat je langer dan een jaar actief probeert zwanger te raken en het lukt niet, kun je de huisarts om een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Eenmaal daar, gaan ze middels bloedonderzoek na of jouw hormoonhuishouding in orde is. Dus of je elke maand (of in ieder geval met een regelmatige periode) een eisprong hebt en daarna ongesteld wordt. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je uberhaupt een mooie cyclus hebt.
Mocht je niet ongesteld worden, wordt er (meestal) eerst geprobeerd om met medicijnen je cyclus weer op gang te krijgen. Dit proberen ze 2 of 3x. Lukt dat niet, dan is de volgende stap hormoontabletten. Je start met bijv. 25 en 50mg gedurende een paar dagen en als dit geen effect heeft, wordt de cyclus afgebroken met medicijnen en wordt de dosering verhoogd.
Ik geloof dat je Clomid gedurende 6 maanden mag gebruiken, maar wel onder strenge controle van een arts. Het is namelijk zo dat dit medicijn ervoor kan zorgen dat er meerdere eiblaasjes vergroten en je dus een dubbele eisprong kan hebben. De kans op een meerling is bijzonder groot daardoor. Tijdens het slikken van Clomid heb je ook vanaf dag 10 van je cyclus regelmatig echo’s om te zien hoe de groei van de eiblaasjes verloopt. Als ze groot genoeg zijn, krijg je ‘huiswerk’ mee naar huis. (dan ‘moet’ je vrijen omdat je eisprong dan kan zijn).
De volgende stap zou IUI zijn; als je op google zoekt, vind je hier genoeg over. Ikzelf weet daar -gelukkig- niet veel van.
Naast de onderzoeken die jij krijgt, wordt ook je partner gecontroleerd. Er wordt gekeken of zijn sperma voldoende goede cellen bevat (dan moet hij dus een potje inleveren) bijvoorbeeld. Ook zul je een samenlevingstest moeten doen. Dit houdt in dat je de opdracht krijgt de avond voor het bezoek aan de gynaecoloog te vrijen en dan wordt er de volgende ochtend bekeken hoeveel levende spermacellen er nog in je vagina zitten.
Het is een hele stap, de stap naar het ziekenhuis. Mijn partner is gelukkig heel nuchter en heeft mij daardoor ook rustig kunnen houden. Ik heb het geluk dat ik én al een dochter heb én bij de 1e kuur Clomid zwanger ben geraakt. Ik ben nu net 8 weken zwanger.
Er zal je door de gynaecoloog waarschijnlijk ook gevraagd gaan worden om een temperatuurcurve bij te houden. Tijdens je hele cyclus moet je dan ’s morgens voor het opstaan je temperatuur opmeten. Net voor je eisprong en tijdens is je temperatuur namelijk wat hoger dan normaal.
Succes Lieke!
ReagerenLiek28 februari 2010 om 21:28Hey Zonnetje,
Super je lange en snelle reactie!
En gefeliciteerd met jullie 8weken zwangerschap!Ik heb wel een mooie goeie cycles.. zit elke maand wel ergens tussen de 23 en 28 dagen voordat ik weer ongi word!
Dus daar valt niet zo veel meer aan te doen.
Ik heb wel verschillende ongi dagen, 2 mnden geleden was ik bijna een week ongi en ook heel hevig en vorige maand maar 2 dagen en ook maar heel lichtjes. Weet niet of het daar iets mee te maken heeft!Ik temperatuur niet, wel hou ik in me agenda al een jaar lang bij op welke dag ik ongi ben geworden en welke dagen we oefenen ;)! hihi
Maar moet je vanaf dag 10 elke dag echo’s laten maken? Ik zie ook een beetje op tegen die inwendige echo’s, ben daarom ook nog niet eerder naar de huisarts gegaan. Hoe heb jij die ervaren?
Mijn vriend zijn sperma is vorige maand nog gecontroleerd (ivm een bijbalontsteking die die heeft gehad) en dat was goed :)!
Groetjes!
ReagerenIk1 maart 2010 om 10:32Ik ben vorig jaar in februari gestopt met de pil, dus nu ruim een jaar, waarvan sinds november in de medische molen. Vandaag dag 3 clomid 150, voel er erg weinig van. Behalve snachts flink zweten. Dus ach hij zal zijn werk wel weer niet doen, tenminste daar reken ik op. Zaterdag is cyclusdag 10, dan weer een echo.
Reageren
Liek: Clomid mag je in totaal 6 maanden gebruiken, mits je een eisprong hebt (maar toch niet zwanger wordt). Ikzelf heb nu 1x 50 mg gehad, daarna 1x 100mg, en nu aan de 150mg omdat ik nog steeds geen eisprong krijg. Volgende stap, als deze weer mislukt: hormonen spuiten en een leo operatie. Is echt een teleurstelling iedere maand he. Ik hoopte dat die teleurstelling minder zou worden naarmate we langer bezig zijn, maar niks is minder waar helaas.
Mriek: inderdaad, ik gun iedereen dat ze zwanger wordt, maar sommige reacties, zoals wat je zei van die vrouw die 4 maanden na de bevalling NOG niet zwanger is…. tja, daar wordt je boos van.
Maar hopelijk wordt het ons ook ooit gegeund he.
Succes allemaal, xIk1 maart 2010 om 10:37o ja Liek die inwendige echo’s zijn goed te doen hoor. Ik zag er ook erg tegenop, had nml ooit last van vaginisme, maar het valt reuze mee. Natuurlijk, het is niet leuk om telkens in je blote doos daar te liggen, en het voelt niet prettig als ze met dat ding naar binnen gaan, maar het is een beetje een raar gevoel. Ik heb af en toe dat het wat zeer doet, afhankelijk van wie de echo maakt, sommige zijn wat lomp. Maar al met al, niet om die reden afhaken meid, want echt het komt goed.
ReagerenMriek1 maart 2010 om 18:00Dan zal ik ook nog maar een duit in ’t zakje doen 😀
Deze maand ‘bestaat’ onze kinderwens twee jaar. Maar omdat we tussendoor zwanger zijn geweest, telt dat geloof ik niet. De miskraam is nu bijna 14 maanden geleden.
Ik heb bij m’n huisarts behoorlijk moeten zeuren voordat ik eindelijk doorverwezen werd! ‘k Moest steeds maar ‘wachten’, omdat m’n lichaam waarschijnlijk van slag was door de miskraam. Uiteindelijk heb ik een doorverwijsbrief geëist… Bij ’t ziekenhuis waren ze verbaasd dat ik niet eerder was gekomen! Kun je nagaan…
Ik zag ook best op tegen de inwendige echo’s, maar het stelt inderdaad niks voor, hoewel ik wel elke keer even over een soort schaamtedrempel heen moet. Maar ach, die mensen zien duizenden hooha’s per dag 😀 Die zijn echt wel wat gewend! Wel ervoor zorgen dat je blaas leeg is!
Tot slot nog een vraagje; ik heb het gevoel dat ik mijn ene eierstok echt kan voelen, net alsof het een ballonnetje is. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Ik heb nog steeds niet geovuleerd (test ongeveer 100x per dag…) 😉
ReagerenIk2 maart 2010 om 10:46Mriek: in het begin voelde ik dat ook, meestal vooral aan 1 kant voelde ik mijn eierstok. Die schaamtedrempel heb ik totaal niet. Inderdaad, zij zien dat de hele dag door, dus die van mij zal niet zo boeiend zijn. Betreft die ovutesten, ik doe ze niet meer. Bij mij geven ze vaak positief aan, terwijl dat helemaal niet het geval is (ik was sochtends voor een echo geweest waar niks op te zien was, maar testte savonds wel positief met de ovutest) Staat ook op de verpakking, dat het een vals resultaat kan geven bij PCOS-ers. Voor mij dus niet betrouwbaar helaas. Al weet ik niet hoe dat nu zit bij jou, nu er wel een ei onderweg is toch? Nog 2 dagen clomid, dan zaterdag echo. Gek he, dat ondanks dat ik weet dat het toch niks wordt deze ronde, ik nu toch een beetje hoop heb, en dit na zaterdag weer compleet de grond in word geboord…. dan vallen die echo’s die daarna komen zwaar, want heeft eigenlijk geen zin meer want gebeurd toch niks. Ach ja, misschien is die stiekeme hoop iedere keer wat me overeind houd en door laat gaan. Succes x
Reagerenpluutje24 maart 2010 om 18:45Hallo allemaal,
Ik zit eens even op internet te zoeken. Ik ben zondag begonnen met Clomid 50 mg. Ik merk er helemaal niets van. Vrijdag moet ik terug voor een echo. Dat is dag 8.. Beetje onhandig want dag 9 en 10 vallen in het weekend maja. Hoe ging dat bij jullie allemaal? Vertellen jullie iets op je werk?? Je moet maar steeds zien vrij te krijgen.. Ik ben 22 en ben bang voor een rare reactie. Wat vinden jullie hiervan. Het lijkt net of iedereen om je heen maar zwanger wordt als er al naar ze gekeken wordt. Fijn dat er dan hier een forum is waar je je ervaringen kan delen en vooral ziet dat je niet de enige bent.
Liefs Pluutje
ReagerenMriek26 maart 2010 om 13:11@pluutje
Ik voel de eerste dagen ook helemaal niets hoor, ik had alleen een klein beetje last van de bijwerkingen (misselijk en duizelig)
Ik zit nu in mijn 2e ronde met Clomid. Tijdens de eerste ronde kreeg ik op dag 7 al een echo (ook vanwege het weekend) Veel te vroeg, er was nog helemaal niets op te zien!
Op dag 10 werd er echter 1.08 cm gemeten, en op dag 14 2cm. Vanaf dag 13 ongeveer begon ik iets te voelen (zie eerdere berichten, het ‘ballonnetje’) Ik kon daardoor ook heel duidelijk voelen wanneer ik mijn eisprong had; vanaf dag 17 was dat gevoel namelijk weg, en inderdaad werd ik twee weken later ongesteld!
Nadeel was wel dat dit ‘ballonnetje’ nogal gevoelig was, maar ja, je moet wel seksen 🙂 Het deed niet heel pijn, maar ik voelde ’t wel.Inmiddels zit ik dus in de tweede ronde met Clomid. Heb gisteren 2e follikelmeting gehad, het zag er goed uit. Dat wil zeggen, aan mijn rechterkant, mijn linkereierstok lijkt er geen zin meer in te hebben. Daar was vorige keer ook al helemaal niks te zien, en nu weer niet.
Op mijn werk weet bijna iedereen het (ik heb zo’n 35 collega’s) En ik moet zeggen dat ik dat enorm prettig vind!! Ik krijg nu niet langer opmerkingen als ‘En, wanneer word jij mama?’, ‘Willen jullie geen kinderen?’ etc. In plaats daarvan vragen ze naar mijn progesteronwaarden en follikelmetingen enzo. Sommige mensen vinden dat misschien vervelend, ik vind het heel prettig. Er is daardoor ook veel begrip dat ik zo vaak afwezig ben (in week 2 van m’n cyclus moet ik toch zo’n 3 a 4 keer naar ’t ziekenhuis voor echo’s en bloedprikken)
MAAR er zit natuurlijk ook een keerzijde aan. Zo wou een collega mij wel even helpen met zwanger worden. Grappig bedoeld misschien, maar zeer kwetsend. Maar goed, dat is één keer gebeurd.
Reageren