- Kimberley17 april 2017 om 14:16
Hoe kun je er achter komen of je kinderen kan krijgen?
Ik heb een behoorlijke medische geschiedenis met klachten rond mijn menstruatie en klachten in mijn buikstreek. Een oorzaak is echter nooit gevonden. Feit blijft dat ik zonder het gebruik van de pil geen “normale” cyclus heb.
Ooit is mij verteld dat dit problemen kan gaan opleveren wanneer ik zwanger probeer te worden. Mede daardoor ben ik eigenlijk bang om ook maar te gaan proberen om zwanger te worden.
Nu weet ik dat er voor mannen een simpele test is om uit te vinden of ze vruchtbaar zijn. Maat bestaat er ook zoiets voor vrouwen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 april 2017 om 14:30Je kunt bij de gynaecoloog een vruchtbaarheidsonderzoek laten doen.
ReagerenCatootje18 april 2017 om 08:59Bij problemen met je menstruatie en cyclus kan het slim zijn om wat aan de oorzaken te doen. Voor een goed hormoonwerking zijn allerlei stoffen nodig, vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren en aminozuren. Bij tekorten kan een verminderde hormoonwerking optreden. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B/B12, vitamine D en E, gammalinoleenzuur, omega 3 en lysine. Niet alles is op te sporen in het bloed overigens. Pilgebruik zorgt voor nog meer tekorten in je lichaam.
Reageren
Verder hebben veel mensen te maken met insulineresistentie en oestrogeendominantie. Bij oestrogeendominantie is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron. Belangrijk is om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel door geraffineerde suikers liefst zoveel mogelijk te vermijden, te kiezen voor wat meer complexe koolhydraten en bij elk eetmoment ook wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels te eten. Dit zorgt voor een langzamere opname van de suikers. Zuivel kan de hormonen ook verstoren. Beter ook xeno-oestrogenen, zoals in chemische cosmetica wat vermijden
Daarnaast zijn er nog aanvullende middelen, naast de vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren ook middelen als kurkuma en maca. Gebruik zelf natuurlijke progesteroncrème. Bij mij heeft de combinatie van progesteroncrème en lysine, naast op mijn voeding letten behoorlijk gescheeld in mijn klachten.