- Anoniemvv2 april 2026 om 20:30
4 Maanden terug openhartoperatie gehad, had een aangeboren hartklepafwijking, deze is met een ring gerepareerd en functioneert nu goed.
Werk inmiddels weer halve dagen en heb nog 2x in de week hartrevalidatie.
De laatste paar weken voel ik me tegen de avond meer vermoeid, dus voor de zekerheid eens bloed laten prikken.
Nog niet alle uitslagen zijn binnen, maar b12, foliumzuur, ijzer en ferritine zijn goed zie ik. Ferritine waarde is 50, zou ik hierdoor toch evt. klachten kunnen hebben omdat het tegen de ondergrens zit?
Ik ben een man van 40 jaar.2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
4 april 2026 om 11:39Alleen van een tegen ondergrens aanzittende ferritine waarde…? nee, lijkt me sterk. je moet dan ook kijken naar de bloedwaarden van de afgelopen maanden en kijken naar de vullingsgraad van je rode bloedcellen (ijzerhoudend). Na een operatie, bij ziekte, bij ontstekingen, etc veranderd de feriitine waarde ook!
ReagerenAnoniemvv15 april 2026 om 20:46Een paar jaar terug was mijn ferritine waarde nog 170.
Reageren
Ik lees overigens dat cardiologen een ferritine waarde van minstens 100 aanraden voor een optimaal herstel na hartoperatie.
Gister ben ik om ijzertabletten geweest bij de apotheek, hopelijk krijg ik dan wat meer energie.