Zoeken Vraag het forum

Vage buikpijn klachten na blaasontsteking en schimmelinfectie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,
    Een week of 6 geleden heb ik een blaasontsteking gehad (1 x eerder gehad, 4 jaar geleden). Vroeg in de ochtend wakker met druk en pijn, anderhalve dag aangekeken, maar toen urine ingeleverd bij de huisarts. Na een testje klopte mijn vermoeden en ik kreeg antibiotica.
    Na een week waren alle klachten verdwenen.

Een week of 2, 3 daarna begonnen mijn schaamlippen te jeuken en kreeg ik wat meer witte afscheiding. Dat werd erger, daarom de huisarts gebeld met het vermoeden van een schimmelinfectie. Toen ik de klachten beschreef hoefde ik niet langs te komen; ik kreeg gelijk Canesten-Gyno voorgeschreven (3 tabletten).

Na 4 dagen geen brokkelige afscheiding meer, maar het was wel geïrriteerd aan de binnenkant met kleverige afscheiding, dus naar de huisarts gegaan. Die heeft gekeken met het speculum maar het zag er schoon uit van binnen en geen bijzonderheden. Hij heeft nog wel met een wattenstaafje wat afscheiding afgenomen, maar een uitstrijkje was volgens hem niet nodig (had ik in 2012 nog laten maken, ik was toen 29 maar geen afwijkingen gevonden).
    Ook heb ik bloed afgegeven, omdat ik wat futloos en vermoeid ben en van mijn eigen zaak veel stress heb gehad de afgelopen maanden.

Een week later terug…Ik kon melden dat ik geen pijn meer had bij het vrijen (positief) en geen jeuk of branderig gevoel meer had. Wél lage buikpijn sinds ik gestart was met de anti-schimmel tabletten. De huisarts had ook de uitslag van de kweek. Er waren geen pathogene afwijkingen gevonden (dus geen schimmel of bacterie meer).De hb-waarde was iets aan de lage kant, 7.3 (zou 7.5 moeten zijn). Hele lichte bloedarmoede zei hij, maar volgens hem was het niet nodig om stappen te ondernemen.

Dus nu door op de lage buikpijn en ik snap daar nu ook niets meer van.
    In 1 week heb ik bijna alles voorbij voelen komen. Laag onderin tot rechts onderin tot rechts bovenin. Het is de ene dag bijna weg, en de andere dag zeurend.
    Bij huishoudelijke taken heb ik snel last van mijn bekken of pijn in de onderrug. Ook een dag dat het alleen drukkend voelde onder mijn heupbot.
    Afgelopen vrijdag helemaal niets, zaterdagochtend gevreeën met mijn vriend en daarna dus weer een zeurend, licht pijnlijk gevoel onderin. Vandaag dus maandag en het is niet weggeweest. Voelt ook warm, als een smeulend klein bolletje.

Ik op een rijtje:
    -31 jaar
    -Vaste relatie (6 jaar), monogaam
    -Geen kinderen (en geen kinderwens)
    -Vrij pittige menstruatie, enigszins onregelmatig

De buikpijn heb ik nu zo’n 2 weken. Geen koorts, soms lage rugpijn. Slaap redelijk tot goed. Af en toe branderig gevoel na het plassen. Ontlasting is normaal, geen bloed bij de urine (voor zover ik kan zien) en ik voel me dus niet ziek.
    Bij seks voel ik geen (diepe) pijn, het voelt wel wat gevoelig en beurs daarna.
    (We vrijen 2 x per week, heel soms tijdens menstruatie, maar meestal dus niet omdat ik dat pijnlijk vind).

Mijn huisarts dacht aan endometriose, misschien beginnend chronisch. Maar ik vind dat ver gezocht, aangezien ik maar 2 dagen echt veel pijn heb. Als ik dan ibuprofen neem is het goed te doen. Hij wilde ook weer een soa-test doen, maar ik ben in de afgelopen 7 jaar al 2 of 3 x getest op chlamydia en die was altijd negatief.
    (Waarom testen: ik bleek ectropion te hebben, een beetje slijmvlies groeide uit mijn baarmoedermond waardoor ik wel eens bloedde na seks. Inmiddels ben ik daarvoor behandeld door de gynaecoloog). De kans op een soa lijkt mij echt nihil. Mijn vriend heeft geen klachten (al 7 jaar dus niet).

Mijn huisarts zegt: als je een ontsteking hebt in je (kleine) bekken, dan was er wel een bacterie gevonden.
    Ik denk dan van: na een schimmelbehandeling vind je niks meer, maar dat betekent toch niet dat een bacterie niet aanwezig was en niet opgestegen is? Misschien is dat wel gebeurd tijdens de blaasontsteking bijvoorbeeld.

Ik moet morgen of overmorgen beginnen met mijn menstruatie en dat afwachten hoe dat verloopt zij de huisarts. De pijn die ik nu voel, voelt niet als menstruatiekramp.
    Ik maak me er echter wel zorgen over…ik snap het allemaal niet zo goed en mijn huisarts neemt het niet zo serieus (wat ik ergens ook wel begrijp).

Ik denk dat ik dit meer van mij af wil schrijven dan dat ik verwacht dat iemand dit herkent of er een antwoord op heeft. Blijft allemaal wel speculeren. Ik hoop dat het na volgende week over is….maar denk van niet…

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

[quote]Ik denk dan van: na een schimmelbehandeling vind je niks meer,[/quote]Dit klopt natuurlijk niet. Voor een schimmelinfectie krijg je geen antibiotica, dus er worden geen bacteriën opgeruimd.

Ik moet zeggen dat ik het idee van de endometriose nog helemaal niet zo raar vind.
    [quote]ik bleek ectropion te hebben, een beetje slijmvlies groeide uit mijn baarmoedermond [/quote]

Misschien is het goed om met de klachten die je hebt toch naar de gynaecoloog te gaan.

Reageren
    Anoniem

Hoi Tandor, dank je voor je reactie.

Nou ja de blaasontsteking heb ik 4 dagen antibiotica gehad. De blaasontsteking was toen met een week over.
    Op zich is dan het gevolg na een paar weken een schimmelinfectie niet zo heel vreemd, ik had last van stress en een lage weerstand (ik ben vrij vaak verkouden in de winter en in september al griep) en ik las ook nog eens ergens dat de vagina bij vrouwen met ectropion (wat ik nog een heel klein beetje heb) sneller uit balans kan raken.

Die schimmelinfectie is nooit echt gezien door een huisarts, maar de klacht was voor mij duidelijk. Brokkelige afscheiding, jeuk en branderig gevoel.
    Omdat het na 4, 5 dagen echt nog jeukerig en prikkend voelde heeft de huisarts die kweek gemaakt, maar volgens de uitslag van het lab was er dus niets gevonden.

Ik vroeg nog: kan een bacterie zijn opgestegen die de pijn in mijn onderbuik nu veroorzaakt terwijl ik geen plas- of vaginale klachten meer heb? Maar volgens hem kan dat dus niet.

Maar goed, de pijn concentreert zich nu, net als gisteravond, weer op mijn rechterzij. Ik kan er wel mee leven maar het is wel vervelend en soms maak ik me ook wel zorgen. Ben ook benieuwd of mijn menstruatie (ergens deze week denk ik) nog anders zal zijn.

Reageren
    Anoniem

Toevoeging: ik blijf ook denken aan iets met mijn blaas of nieren, vanwege de pijn rechts in m’n zij en soms onderrug…Ook voelt het soms echt branderig ‘daar beneden’ (kan het niet echt lokaliseren), hoewel plassen dus geen pijn doet en ook niet aanvoelt alsof ik een blaasontsteking heb.

En als het toch geen schimmel was…had het eventueel nog een bacteriele infectie kunnen zijn. Dan kan je een anti-schimmelbehandeling nemen, maar daar worden die bacterien in de vagina inderdaad niet mee opgeruimd.
    ‘Probleem’ is…er is dus geen overgroei aan bacterieen in de vagina gevonden.

Volgende week ga ik toch vragen om een nieuw bloed- en urineonderzoek en misschien ook wel een doorverwijzing naar de gyn.

Reageren
    Anoniem

Een antibioticakuurtje kan soms even nodig zijn. Wel verstoort het de darmflora en kan je kwetsbaarder zijn voor een schimmelinfectie. Belangrijk om weer het evenwicht te herstellen. Vitamine b schijnt daarbij belangrijk te zijn en bijvoorbeeld probiotica kunnen helpen om het evenwicht te herstellen. Neemt niet weg dat je het goed in de gaten moet houden en zeker even naar de huisarts want er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn.

Reageren
    Anoniem

Las later je hele verhaal, heftig. Veel vrouwen hebben wel te kampen met oestrogeendominantie, wat een hevige menstruatie kan geven en andere klachten. Kan misschien ook met de hormonen te maken hebben.

Reageren
    Anoniem / Anne

@ #5 dank je wel voor je feedback!
    Nou ja heftig…valt wel mee denk ik. Er zijn ergere dingen. Maar het is wel erg vervelend omdat ik niet weet wat er nou aan de hand is. De ene keer denk je dat, en dan weer dit…

Ik twijfel of ik de huisarts ga bellen. Ik hoop nog steeds dat het vanzelf over gaat, maar ik denk van niet, maar ik ben gewoon erg bang dat ik weer naar huis word gestuurd en niet verder kom.

Ik heb geen last meer van de vage buikpijn.
    Kan ook zijn omdat ik de naxproxen slik die de huisarts me heeft voorgeschreven.
    Het werkt in ieder geval niet tegen het warme, drukkende gevoel in mijn rechter zij wat er bijna continue is.
    Vanmorgen had ik ook een heel branderig gevoel na het plassen dat ook wel een tijdje aanhield. Ik doe veel zittend werk en drink daarbij gewoon zo nu en dan een kop thee of een glas water. Als ik dan weer eens moet plassen heb ik geen pijn, alleen dan branderige nog een beetje…

Het voelt dus niet als een blaasontsteking bij het plassen zelf…maar ik begin te vermoeden dat het wel iets met de urinewegen is.

(Huisarts dus toch maar weer….)

Reageren
    Anoniem / Anne

Misschien helpt mijn verhaal anderen nog wel, dus vandaar deze update!
    Eigenlijk heeft het niets meer met ‘vagina, baarmoeder & eierstokken te maken’….

‘Helaas’ er is niets opvallends uit het bezoekje aan de dokter gekomen. Nou ja, niets is overdreven. Ik heb geen blaasontsteking, geen nierbekkenontsteking en er zat geen bloed in mijn urine. Huisarts durfde met zekerheid wel te zeggen dat er geen ernstige dingen aan de hand zijn. Mijn pijn blijft namelijk branderig en niet ‘diep’. Hij vermoedde ook dat er niets uit een bloedonderzoek zou komen.

Wel dacht hij aan een beklemde zenuw of zenuwpijn. Die veroorzaakt een branderig gevoel en dat branderige zat gisteren nog heel duidelijk in mijn zij.
    Ik doe zittend werk en onder mijn onderste rib doet het ook wel ietsje meer pijn.
    Moet dus goed op mijn houding gaan letten én advies was om m’n temperatuur elke dag op te nemen omdat ik gisteravond koorts en rillingen had.

Verder is het maar weer afwachten. Hij dacht zelf nog aan gordelroos, maar daar herken ik me helemaal niet in. Maar als ik dat wél heb moet ik de aankomende dagen bultjes en blaasjes gaan krijgen aan de rechterkant van mijn rug.

Reageren
    Lola

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat er uit is gekomen aangezien ik nu precies dezelfde klachten ervaar….

Hopelijk lees je dit nog..

Reageren
    Dm

Lijkt echt exact op mijn verhaal, al was dat door de keizersnede. Conclusie was een beknelde zenuw. Als het goed is wordt ik doorverwezen voor een behandeling daarvan.

Reageren
Reageer op: Vage buikpijn klachten na blaasontsteking en schimmelinfectie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.