- M19 februari 2010 om 12:38
Hallo,
Ik heb sinds een aantal maanden erge buik klachten en verschrikkelijk veel last van mijn hormonen, opvliegers etc etc, dit hoeft natuurlijk niks te betekenen maar toch maak ik mij een beetje zorgen.
Mijn oma (moeder van moeder) was rond de 40 jaar toen zei in de overgang bleek te zijn en haar baarmoeder is verwijderd.
Mijn moeder was 34 toen (eindelijk) bekend werd dat zei in de overgang zat (waarschijnlijk al eerder maar werd niet serieus genomen)
Haar baarmoeder is ook verwijderd en haar eileiders.Nu is mijn vraag ..
Is dit erfelijk? Kan het zo zijn dat ik met 21 jaar ook vervroegd de overgang in ga?Ik ben nog erg jong en ik weet dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn, maar ik heb gewoon typische klachten die mijn moeder ook had.
Zij herkent ook zoveel in mijn klachten zeg maar, ik heb eind maart pas een afspraak bij de gynaecoloog.8 reactiesReagerenM19 februari 2010 om 16:08Niemand..??
ReagerenAnoniem19 februari 2010 om 16:41Nee, dat is niet te verwachten. Wel zou je meer kunnen gaan lezen over de hormonen bij de vrouw bijvoorbeeld de hormonen en de cyclus maar ook over de schildklierhormonen, die klachten kunnen veroorzaken zoals je die beschrijft.
ReagerenFleur19 februari 2010 om 21:45Op jouw leeftijd in de overgang is verre van logisch. Ik geloof dat je klachten hebt die op de overgang kunnen lijken, en ik geloof dat net zoals bij de overgang jouw klachten worden veroorzaakt door hormonale veranderingen, maar ik geloof niet dat het de overgang kan zijn als je zo jong bent.
Tenzij je zware medicatie gebruikt die de overgang kunnen uitlokken.
Reagerens15 maart 2010 om 15:48Er is nog niet heel veel bekend over de oorzaken van een vervoegde overgang!
Wel is het zo dat je op zeer jonge leeftijd in de overgang kunt raken.
Ik was zelf net 21 toen het mij overviel.Inmiddels al weer 11 jaar geleden.
Dus het kan wel.Het UMC in Utrecht is inmiddels bezig met een groot onderzoek naar de oorzaken hiervan en ook of het met erfelijkheid te maken heeft.
Ik zou als ik jou was eerst nog even je onderzoek/afspraak afwachten. In het bloed kunnen ze zien of je misschien in de overgang bent.
Sterkte ermee!
ReagerenKarlien30 maart 2010 om 14:50Ik wil je niet bang maken maar op die leefdtijd kan het wel. Ik was waarschijnlijk 19 toen het begonnen is. Ga anders naar je huisarts en vraag een bloedonderzoek aan. Wand helaas komen alle artsen nog niet zelf op dat idee. En stel dat het dan wel zo is. Dan is dat natuurlijk erg kloten. Maar je hebt dan wel duidelijkheid. En kan dan veder bespreken met jou gynocoloog. Nu blijf je in die onzekerheid.Terwijl het een simpel bloedonderzoek is. Ga er voor meid ga staan voor jezelf. En hoop voor jou dat het niet zo is. Maar als het wel zo heel veel sterkte! Dit zo bij zo wand dat er iets niet klopt is duidelijk met de klachten die je omschrijft.
ReagerenVera30 maart 2010 om 16:57Als je een reden hebt om te vermoeden dat je wellicht in de overgang bent, overleg dit dan met de huisarts. De huisarts zal samen met je een afweging maken of een doorverwijzing naar de gynaecoloog gewenst is of niet.
Reageren—-11 april 2010 om 15:02Vervroegd in de overgang kan zeker wel!
Reageren
Ik was zelf 15 toen ik het te horen kreeg.
Ben 1 keer ongesteld geweest op mijn 13e en daarna niet meer, dus ik had het toen al. Ik hoop natuurlijk niet dat het dat is, maar laat het testen! Als de huisarts je niet doorstuurt, vraag dat zelf om een afspraak bij de gyneacoloog. Heb je in ieder geval zekerheid.. Succes!Anoniem21 juni 2010 om 14:44Lees ook:
Vervroegde overgang, wat te doen?
http://www.dokter.nl/forum/Vagina-baarmoeder-eierstokken/214617-Vervroegde-overgang-wat-te-doen.htmlVroegtijdige overgang
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Vagina-baarmoeder-eierstokken/165281-vroegtijdige-overgang.html